”De har inte hämtat sopor på en månad”

Soporna har inte hämtas på en månad i Sofia.
Soporna har inte hämtas på en månad i Sofia.
"Soprummen svämmar över. Och hyresgästerna är helt skogstokiga", säger förvaltaren.
"Soprummen svämmar över. Och hyresgästerna är helt skogstokiga", säger förvaltaren.
Södermalm har drabbats värst av stadens sopkaos.
I Sofia har soporna inte hämtats på en månad – och soprummen svämmar över.
– Hyresgästerna är helt skogstokiga, säger Michel Edslöv, teknisk förvaltare.

Sedan staden bytte entreprenörer för sophämtningen i början av oktober är det Södermalm som drabbats värst av överfyllda soprum. Under förra veckan var det 1 071 reklamationer i stadsdelen, vilket motsvarar 16 procent av alla hämtningar.

I två fastigheter i Sofia har soporna inte hämtas på en månad, i vanliga fall hämtas de flera gånger i veckan. Det säger Michael Edslöv, som arbetar som förvaltare på bostadsbolaget Byggmästare Evert Edslöv.

– Soprummen svämmar över. Och hyresgästerna är helt skogstokiga, säger han.

Givit nycklar

Ett problem som pekats ut i sophanteringen är att de nya sopåkarna inte har tillgång till nycklar. Men Michael Edslöv berättar att en fastighetsförvaltare åkt till sopåkarna på Renonorden för att peka ut vilka nycklar som går till deras hus. I det fall nycklar har saknats har bolaget gjort nya kopior som givits till sopåkarna. Men hämtningarna sker ändå inte.

– Det händer ingenting. Jag har felanmält varje dag den här veckan. Det är en sanitär olägenhet. Soporna drar till sig råttor. Och det är en väldig stank, säger Michael Edslöv.

Han tänker inte betala fakturorna för sophämtning, eftersom de inte blivit av.

– De borde istället betala fakturorna för sanering av soprummen.

Lovar bättring

Stockholm vatten och avfall, som ansvarar för sophämtningen, säger att några av anledningarna till att tömningarna inte fungerar är att det är ny personal, nya hämtningar som varit svåra att hitta och att nycklarna inte varit korrekt uppmärkta från den tidigare entreprenören.

Flera åtgärder har satts in för att komma till rätta med problemen. Renonorden kör dubbla tömningar, morgon och eftermiddag, i de områden där problemen varit som störst och staden har placerat ut containrar och kör ambulerande sopbilar. Ytterligare en entreprenör kör dessutom extra tömningar.

– Så länge de behövs kommer de att vara kvar, säger Jan Ekvall, chef för avfallsavdelningen på Stockholm vatten och avfall.

När är problemen lösta?

– Det kommer säkert att ta några veckor till men jag tror det kommer bli snabba förändringar med de åtgärder som vi har vidtagit. Men jag förstår att det är en besvärlig situation för de som inte får soporna hämtade.

Stockholm vatten och avfall uppmanar alla som är drabbade att höra av sig till deras kundtjänst. Information om containrar och ambulerande sopbilar finns på deras hemsida, www.svoa.se.

Fakta

Så många hämtningar reklameras i innerstan

Antal reklamationer och hur många procent av det totala antalet hämtningar som reklamerades vecka 42:

Södermalm: 1071 reklamationer, 16,18 % av hämtningar.

Norra Djurgården/Norrmalm/Vasastan: 427 reklamationer, 10,76 % av hämtningarna.

Östermalm/Gärdet: 201 reklamationer, 4,56 % av hämtningarna.

Gamla stan/Stora Essingen/Djurgården: 99 reklamationer, 4,01 % av hämtningarna.

Norrmalm/Vasastan: 205 reklamationer, 4 % av hämtningarna.

Kungsholmen/Lilla Essingen: 95 reklamationer, 2,67 % av hämtningarna.

Källa: Stockholm Vatten och Avfall