Min lokala hjälte

Han tänker göra Huvudsta bilfritt

Motorvägsviadukten vid Huvudsta, som byggdes redan på 60-talet, ska nu få en funktion. Här är det tänkt att en av de två tunnelmynningarna för Huvudstaleden ska ligga.
Motorvägsviadukten vid Huvudsta, som byggdes redan på 60-talet, ska nu få en funktion. Här är det tänkt att en av de två tunnelmynningarna för Huvudstaleden ska ligga.
Det blir fullt fokus på att lösa trafikkaoset i Solna framöver. Pehr Granfalk (M) lanserar nu idén om ett ”bilfritt Huvudsta”. Trafiken ska ledas i en tunnel.

– Det kan minska trafiken med 60 000 bilar.

Trafikkaoset i Huvudsta har inte undgått någon Solnabo. På Lokaltidningen Mitt i:s insändarsida har åsikterna osat lika mycket som bilarna på Huvudstas gator.

När Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande, nu lägger fram inriktningen för framtiden ligger fokus på att bygga Huvudstaleden i tunnel.

– Det kan minska trafiken med 60 000 bilar. Då kan vi snacka om ett ”bilfritt Huvudsta”.

Att bygga Huvudstaleden i tunnel är ingen ny fråga, utan har diskuterats i decennier. Men när Trafikverket nu vill bygga Mälarbanan genom Solna och dubbla antalet spår ser Granfalk en gyllene chans att få igenom sina krav.

– Vi släpper inte igenom de två spåren om inte Solnaborna får något tillbaka. Jag kommer att vara stenhård i förhandlingarna, säger Pehr Granfalk.

Han menar att Solna länge varit en ”dragare” i regionen, med högt bostadsbyggande och stor andel arbetsplatser. Att staten är med och finansierar tunnelbygget är självklart, menar han.

Tunneln skulle löpa från viadukten vid Jet-macken fram till Huvudstaleden.

I förhandlingarna med Trafikverket ingår också planer på att dra en ny tunnelbanelinje från Odenplan via Hagastaden/Nya Karolinska till Arenastaden. Även på den förhandlingspunkten tänker han vara hård.

– Vilken annan sträcka skulle kunna försörja så många nya bostäder och arbetsplatser med bra kommunikationer?

Förhandlingarna kommer att pågå under året och Pehr Granfalk hoppas att det ska finnas en inriktning inom ett år. Först 2030 skulle trafiktunneln och tunnelbanan kunna stå helt klara.

För byggtrötta Solnabor kommer också lugnande besked – nu ska man satsa på att bygga klart allt man påbörjat längsmed Frösundaleden och Solnavägen. I stället för att fortsätta förtäta centrum ska man sedan satsa på att tre lite bortglömda stadsdelar rustas upp.

– Bergshamra, Hagalund och Bagartorp behöver fräschas upp. Mer bostäder och kommersiella lokaler skulle ge ett välbehövligt lyft.