Han tar striden mot flygbolaget

Ismo Salmi och hans famij tvingades köpa nya flygbiljetter för 30 000 kronor när de som de hade köpt visade sig vara värdelösa.
Ismo Salmi och hans famij tvingades köpa nya flygbiljetter för 30 000 kronor när de som de hade köpt visade sig vara värdelösa.
Elva dagar före avresa fick Ismo Salmis familj veta att flygbiljetterna till Bangkok var värdelösa.

Familjen fick ingen ersättning men nu överklagar Väsbyadvokaten fallet till Högsta domstolen.

Det är snart tre år sedan Ismo Salmi bokade fyra flygbiljetter till Bangkok för familjen via en resebyrå på nätet. Biljetterna som förmedlades stod i ett ukrainskt flygbolags namn, Aerosvit airlines. De i sin tur förmedlade vidare resan till samarbetspartnern Air China som skulle stå för flygningen.

Elva dagar före avresa fick familjen veta att biljetterna var värdelösa. Det ukrainska bolaget hade fått ekonomiska problem och Air China accepterade inte längre deras flygbiljetter.

– Vi blev blåsta, konstaterar Ismo Salmi.

Familjen tvingades köpa nya biljetter av ett annat bolag för 30 000 kronor men fick ingen ersättning från någon av de inblandade aktörerna. Ismo Salmi, som själv är advokat, bestämde då sig för att stämma Air China på 4 800 euro.

– Att Air China inte har fått betalt av det ukrainska bolaget är en sak mellan dem, inte mellan Air China och oss, säger Ismo Salmi.

Men den juridiska processen har inte varit någon framgång. Hovrätten beslutade nyligen att, liksom tingsrätten, gå på Air Chinas linje och ogilla Ismo Salmis stämning. Dessutom måste Ismo Salmi betala Air Chinas rättegångskostnader på 187 000 kronor.

Men Ismo Salmi ångrar ingenting. Nu ska han försöka få prövningstillstånd i Högsta domstolen. För honom är det en principsak.

– Någon måste våga stämma dem och jag har både ekonomi och förmåga att göra det.

Att tvister kring flygresor inte är ovanliga visar statistik från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Anmälningarna om flygresor och även övriga reseärenden har ökat stadigt de senaste åren.

ARN går allt oftare på konsumenternas linje. Hittills i år har 74 procent av besluten kring flygresor varit till konsumentens fördel.

Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket med flygresor som specialitet, pekar på att det ofta är resebranschens interna regler som ställer till bekymmer.

– De stämmer inte riktigt överens med hur de konsumentskyddande reglerna ser ut och då kan konsumenter hamna i kläm. När man bokar via mellanhänder är det vanligt med problem, säger.

Lokaltidningen Mitt i har varit i kontakt med Air Chinas advokat i Sverige, som avstår från att kommenta.

Fakta

Tips inför resan

Titta inte bara på prislappen. Undersök också hur villkoren för resan ser ut.

Kom ihåg att man inte har ångerrätt för flygresor.

Betala med kreditkort. Då kan det finnas försäkringar som skyddar dig.

Konsumentverket erbjuder gratis konsumentrådgivning på sin sajt Hallå konsument.

Källa: Konsumentverket