SL stänger handel på nätet efter biljettstrul

SL reskassa bankomat konto genre collage
Pengarna har dragits från kundernas konto, men accesskortet har förblivit tomt.
Pengar har dragits från kunder som köpt biljetter genom SL:s internethandel – men accesskortet har varken fyllts på eller fått en giltig biljett.
Kundtjänsten har fått in över 200 klagomål på fem dagar och på måndagen stängde SL ner e-handeln temporärt.

Problemet verkar ha uppstått i slutet på förra veckan, men det var först i helgen som SL fick kännedom om situationen efter att DN rapporterat om drabbade kunder.

På måndagsmorgonen stängdes e-handeln ner tillsvidare för att sedan öppnas igen på eftermiddagen.

– Något var fel med systemet men exakt vad vet vi inte inledningsvis. Incidentrapporten väntas under tisdagen, säger Christian Hoffman, presskontakt på SL.

Utöver det normala

Enligt SL var det endast på sajten mittsl.se som problemen gällde och bara periodbiljetterna ska ha omfattats. Köp i SL:s app ska ha fungerat som vanligt.

Hur många kunder som drabbats är oklar, men sedan den 15 augusti har omkring 200 klagomål på e-handeln inkommit till SL:s kundtjänst.

– Det är en siffra utöver det normala, konstaterar Christian Hoffman.

Drabbade kunder hänvisas till kundtjänst för att starta ett ärende och möjligtvis makulera betalningar som skett utan att accesskortet fyllt på med resepengar eller biljett.

– Vi försöker även informera personal ute i trafiken så de har vetskap om problemen om någon situation skulle uppstå, säger Christian Hoffman.

Blir man påsläppt om man betalat men inte har någon biljett?

– Det är lite beroende på situation. Vi försöker alltid ha hänsyn när det handlar om barn och ungdomar, men huvudregeln är att man ska ha en giltig biljett i trafiken. Men det är klart: skulle det stå ett barn utan biljett vid någon spärrlinje så är det klart att vi får lösa det.