Handelskammaren: ”Östlig förbindelse behövs”

Meningsmotståndare sida vid sida. Kristoffer Tamsons (M) och Tomas Eriksson (MP).
Meningsmotståndare sida vid sida. Kristoffer Tamsons (M) och Tomas Eriksson (MP).
Kommunerna kring Stockholm är överens om att Östlig förbindelse behövs men fortfarande saknas en finansieringslösning.
I tisdags bjöd Moderaterna in till ett seminarium om den hett efterlängtade tunneln.
- Nu kan folk som bor söder om stan inte ta jobb norr om stan på grund av förbindelserna, sade Karin Malmström, Stockholms Handelskammare.


– Det här är ett försök att smygstarta valrörelsen innan debatten blir alltför polariserad, sade Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Talade på seminariet gjorde utom Tamsons gjorde meningsmotståndaren Tomas Eriksson (MP), gruppledare för miljöpartiet i Stockholms läns landsting, Karin Malmström, näringspolitisk expert från Stockholms Handelskammare och Daniel Mohlin, affärschef på Nobina.

Dysfunktionell arbetsmarknad

Stockholms Handelskammare har tydligt tagit ställning för Östlig förbindelse. På grund av teknikutvecklingen, menade Karin Malmström, att vägsträckan inte skulle vara en hot för miljön.

– Vi pratar inte om samma typ av vägar eller samma typ av fordon som vi sett hittills, sade hon.

Vägen behövs också för att skapa balans på arbetsmarknaden i Stockholm, enligt Stockholms handelskammare.

Nu tar inte folk jobben, just för att det är så svårt att ta sig.

Karin Malmström

– Det är svårt att ta sig tvärs över Stockholm. Många  bor söder om Stockholm men de flesta jobben finns på norrsidan. Nu tar inte folk jobben, just för att det är så svårt att ta sig. Vi har en dysfunktionell arbetsmarknadsregion, sade Malmström.

Bygg för kollektivtrafiken

Daniel Molin från Nobina presenterade nya siffror som visar att busstrafiken går långsammare idag än för bara fem år sedan.

Han lyfte också fram att Östlig förbindelse bör byggas med tanke på busstrafiken. Körfält för busstrafik och bra avfarter för centralt belägna stationer måste finnas, menade han.

Enligt Nobina skulle 100 000 dagliga arbetsresror beröras av Östlig förbindle.  Restiderna skulle i snitt förkortas tio minuter.

Mer vägar ger mer trafik

När Centerpartiet gjorde en kovändning svängde och sade ja till Östlig förbindelse i mars skapade det ett starkare stöd för ja till bygget i landstinget. Dock sakans fortfarande en finaisieringslösning från statligt håll.

– Vi har gjort en historisk satsning på kollektivtrafik. Vi behöver en motsvarande satsning på vägtrafik, sade Kristoffer Tamsons.

Miljöpartisten Tomas Eriksson säger dock fortfarande nej till vägen.

– Ökad utbyggnad av motorväg leder tvärtom till mer trafik på grund ökad efterfrågan, det kan man se varsomhelst i världen. 

Kan man lösa regionens problem utan en ny väg?

– Ja, med större satsningar på kollektivtrafik, tunnelbana till Orminge och till Älvsjö samt satsningar på framkomlighet för buss och cykel.