ANNONS

Handlare slår larm – cyklisterna skrämmer bort kunderna

Götgatan, Patrik Danielsson
Kristina Lundgren (kort hår)
Renée Andersson (lockigt hår)
Trots att det är vinter och lågsäsong susar många cyklister ändå förbi. Kristina Lundgren, Renée Andersson och Patrik Danielsson.
Den stora mängd cyklister i Götgatsbacken skrämmer bort kunderna, berättar handlare.
– Det känns inte längre som en gågata. Vi har tappat omsättning, säger Patrik Danielsson, som har matbutiken vid tunnelbanan.
ANNONS

Konflikten mellan gående och cyklister i Götgatsbacken är något som Mitt i, och flera andra medier, rapporterat om flera gånger.

Men nu larmar även handlare på gatan om att den stora mängd cyklister, varav många kör för fort, påverkar kundomsättningen i deras butiker.

– Folk törs inte gå över gatan när det är som värst.

Renée Andersson

Den naturliga ”gå och strosa-känslan”, som alltid funnits på Götgatsbacken försvinner mer och mer, säger tre representanter från ett nätverk av handlare i backen.

– Folk törs inte gå över gatan när det är som värst. Det har gått neråt, säger Renée Andersson, som äger skoaffären Bonshoe på gatan.

– Vi har tappat omsättning, säger Patrik Danielsson, som driver Matrebellen vid nedgången till tunnelbanan.

Hur vet ni att det är på grund av cyklisterna?

– Jag har varit här i 20 år och hör av vad kunderna säger. Jag är övertygad om att det är så. Det är ju inte så att det bor färre människor i området, säger han.

I stort är det en positiv sak att allt fler cyklar i stan, poängterar han.

ANNONS

– Men inte att cykla snabbt på en gågata, säger Patrik Danielsson.

Götgatan, Patrik DanielssonKristina Lundgren (kort hår) Renée Andersson (lockigt hår)

Handlarna vill att staden och polisen agerar mer kraftfullt mot cyklister som gör fel. Kristina Lundgren, Renée Andersson och Patrik Danielsson. Foto: Pekka Pääkkö

Sett otäcka olyckor

Alla tre har personligen bevittnat olyckor och påkörningar.

Det sker i snitt 5-6 olyckor på Götgatan varje år där en gående blivit påkörd av en cyklist och där olyckan rapporterats till sjukvård eller polis, enligt statistik från Transportstyrelsen. Den värsta platsen i hela stadsdelen.

– I somras såg jag en ovanligt otäck olycka, där ett litet barn kom från sin mamma och blev påkörd av en cyklist. Barnet klarade livet, men det kunde ha gått riktigt illa, säger Kristina Lundgren, engagerad anställd på Göta Ur och Smycken.

– Den största oron är att cyklisterna ju ökar för varje år.

Patrik Danielsson

Att tvinga cyklisterna att leda cyklarna på gågatan, måla stora bokstäver med GÅGATA över vägbanan eller måla övergångsställen är tre konkreta förslag som staden kan göra. Och att polisen blir mer aktiv att bötfälla cyklisterna som gör fel.

– Den största oron är att cyklisterna ju ökar för varje år. Tittar man några år framåt blir det helt ohållbart, Patrik Danielsson.

Cykelpolis Krister Drakeklint

Polisen Krister Drakeklint cyklar gärna i tjänsten. Foto: Pekka Pääkkö

Olagligt cykla för fort

Det är olagligt att köra fortare än gångfart, 6-7 kilometer i timmen, i Götgatsbacken. Ser polisen någon som cyklar för fort är bötesbeloppet 1000 kronor.

– Kommer man i betydligt högre fart, då är det inget snack, säger Krister Drakeklint, inspektör på Södermalmspolisen.

I Götgatsområdet brukar dock polisen fokusera på att bötfälla cyklister som kör mot rött i korsningen Götgatan-Hornsgatan.

– Men det brukar ha dämpande effekt även högre upp, säger Krister Drakeklint.

Vill leda bort cylisterna

Stadens främsta medicin för att stoppa cyklister som kör för fort på gågatan är att leda om dem till parallellgatan Repslagargatan.

Försök har tidigare gjorts, där man målat upp nya cykelfält och bredare trottoar. I vår är tanken att det ska målas igen.

Runt en femtedel av cyklisterna valde den alternativa vägen, enligt stadens egna mätningar. 

– Vi tittar också på att ytterligare förtydliga var gågatan börjar och var den slutar, säger Henrik Söderström, trafikplanerare. 

Exakt hur är ännu inte spikat.

Men att tvinga cyklister att leda sina hojar på gågatan på Götgatan är inte på tapeten.

– Nej, det har vi aldrig tänkt. Det här är ju ett av Sveriges största cykelstråk, så det är inte görligt.

Fakta

Här krockar flest cyklister med gående

Gator där cyklister kolliderat med en fotgängare på Södermalm 2018-2019, där olyckan rapporterats till polis eller sjukvård.

Siffran för 2019 är fram till november, det är en viss fördröjning i inrapporteringen vilket kan betyda att det kommer in fler olyckor som inträffat under hösten 2019.

Götgatan: 10

Hornsgatan: 6

Ringvägen: 2

Söder Mälarstrand: 2

Bergsundstrand, Sankt Paulsgatan, Rosenlundsgatan, Skansbrogatan, Sköldgatan, Södermalmstorg, Wollmar Yxkullsgatan: 1

Källa: Strada, transportstyrelsen
ANNONS