Handlarna har tröttnat på hallrenoveringen

Besim Isleyen, Hans Hedberg, Fredrik Skeppstedt och Imad Iskander på Humlegårdsgatan.
Besim Isleyen, Hans Hedberg, Fredrik Skeppstedt och Imad Iskander på Humlegårdsgatan.
Handlarna på Humlegårdsgatan har fått nog av den långa och bullriga renoveringen av Östermalmshallen.
Nu har elva av dem skrivit på en namnlista som ska skickas in till staden.
– Jag har halverat min kassa, säger Imad Iskander, ägaren av Österhof som initierade namnlistan.

Sämre passage från Östermalmstorg, byggdamm och buller. Men kanske är det framför allt att renoveringen drar ut på tiden som har fått bägaren att rinna över för handlarna.

– Man måste kunna ge tydliga besked om hur lång tid renoveringen ska ta. Vi har alla förståelse för att det måste göras, men inte sättet det har skötts på, säger Fredrik Skeppstedt från Tehandeln Java som hamnat närmast byggkaoset.

Vill ersättas av staden

Fredrik Skeppstedt kan visa upp egna siffror på att antalet besökare i tebutiken har minskat drastiskt sedan renoveringen började.

De fyra handlare som Mitt i Östermalm talar med säger alla att affärerna har påverkats mycket negativt. De vill därför gärna se en ekonomisk ersättning från staden för de uteblivna intäkterna.

Gågata hela vägen

Imad Iskander driver restaurang Österhof. Han skulle också gärna se att hela Humlegårdsgatan blir gågata så att man kan konkurrera med uteserveringarna utanför den tillfälliga hallen.

–  Jag har halverat min kassa. Nu sitter alla på uteserveringarna vid nya hallen och ingen sitter här,  säger han.

Men tiden är ändå kärnfrågan när det kommer till kritan.

– Det bäste skulle vara att hålla vad man lovat och bli klara när man säger att man ska vara klara, säger Besim Isleyen på Christians skrädderi och kemtvätt.

Ska lyssna på grannarna

Linda Laine är pressansvarig hos fastighetskontoret som utför renoveringen av Östermalmshallen. Hon säger att handlarna inte framfört någon kritik till projektet eller till sin fastighetsägare tidigare, men att handlarna är välkomna att höra av sig för att diskutera vilka förbättringar som kan göras.

Kommunikationen om bygget kan säkert bli bättre, säger hon, även om projektet enligt henne informerar grannar löpande om vad som händer.

Varför tar renoveringen så lång tid?

– En byggnad som knappt genomgått några renoveringar på 130 år, som har högsta kulturhistoriska klassificering och många små hyresgäster är helt enkelt extra tidskrävande. Sedan fick vi ett par överklaganden också förra året, som gjorde att projektet försköts i tid.

Kan handlarna ersättas ekonomiskt för de uteblivna intäkter som de menar att renoveringen inneburit?

– Det vet jag inte. Om de har sådana anspråk måste våra jurister titta på det.

Vågar inte lova

I april 2018 skulle hallen egentligen ha varit färdig, men bygget har alltså försenats och blivit mycket dyrare. Någon gång 2019 är det nya budet för invigning, men att det verkligen blir så vågar staden inte helt lova.

– Vi ska vara klara under 2019. Eftersom tid kostar pengar är tidsplanen väldigt viktigt också för oss, men oförutsedda händelser kan vi naturligtvis aldrig gardera oss mot. Vi jobbar stenhårt framåt med tidsplanen – det kan jag i alla fall lova, säger Linda Laine.