Handtag lossnade – bröt händerna

Den 88-åriga kvinnan ramlade och bröt handlederna när handtaget till äldreboendets balkongdörr lossnade.

Men någon ersättning har hon inte rätt att få.

Det var i våras som den 88-åriga kvinnan skadades när hon skulle öppna sin balkongdörr på äldreboendet Vintertullen.

Dörren hade tätats och var efter det trög att få upp, så kvinna var tvungen att ta i för att kunna vädra eller komma ut på balkongen.

En dag när hon ryckte i dörren lossnade hela dörrhandtaget så kvinnan föll omkull och bröt båda sina handleder. Förutom sjukhusbesök var kvinnan tvungen att lägga pengar på taxiresor och hemtjänst, något som hon inte hade haft tidigare.

Med hjälp av en väninna vände hon sig sedan till Micasa fastigheter som äger huset, för att få ersättning för sina utlägg. Men det blev kalla handen.

– Hon har tvingats ha hemtjänst morgon, middag och kväll i flera månader eftersom hon inte har kunnat göra något. Men Micasa vill inte ersätta henne för det. De borde skämmas, säger hennes väninna.

Kvinnan hade ingen egen försäkring och får därför ingen ersättning från något annat håll.

Men Micasa menar att de inte har gjort något fel.

– Det var en ren olyckshändelse. Vi har inte fått någon indikation på att något var fel. Så det är inget som vi har undlåtit att göra, säger Maria Ehn-Notrica, informationsansvarig på Micasa fastigheter.

– Vi följer lagen och det innebär att omedelbart åtgärda fel. Det är jättetråkigt och jobbigt att det här har hänt, men det är en olycka.

Enligt P-O Brogren, pressansvarig på Hyresgästföreningen, har hyresvärdar ansvar för att åtgärda fel i fastigheter som uppstått genom olyckshändelser. Men de har inget ansvar för personskador som uppstår på grund av olyckshändelser som man inte kunnat förutse.

– Det är ingen som gjort något fel i det här fallet. Det är en ren olycka och man måste själv se till att försäkra sig mot olyckor där ingen blir ansvarig. Hon hade behövt ha en egen försäkring, säger han.

Micasa vill inte ersätta henne för det. De borde skämmas.väninnan som hjälpt 88-åringen att ansöka om ersättning