ANNONS

Häng med på premiärtur i röda linjens nya t-banetåg

Premiärtur för Sl:s nya tunnelbanetåg C30 på röda linjen
Dags för avgång för nya tunnelbanetåget på röda linjen.
Nu är det dags. Första turen med resenärer på de nya tunnelbanetågen, C30.
Följ med in och få en första känsla av vagnarna som har luftkonditionering och tar fler folk, men samtidigt har färre sittplatser.
ANNONS

Sedan i fjol har de testats utanför reguljär trafik och utan resenärer. Men på onsdagen fick de första utomstående kliva på SL:s nya tunnelbanetåg C30 när Stockholms pressuppbåd bjöds in på en premiärtur.

Nya tunnelbanetågen C30 sätts i trafik.

Lasse Åbergs klassiska mönster har fått flytta på sig till förmån för mönster inspirerat av Sergels torg. Foto: Hanna Lilja

Turen gick från Norsborg till Mälarhöjdens tunnelbanestation och tillbaka, och inga fler resenärer fick gå på. Men Mitt i:s testreporter Johanna Kämpe kunde förmedla några första tankar minuter in på resan.

– Tågen går tystare. Färgerna på säten och inredning är lite behagligare och belysningen mer dämpad. Via skärmar kan man följa resan i realtid och för den som reser med barnvagn finns det mycket plats. Men sätena är hårda!

Premiärtur för nya t-banetåget C30 på röda linjen

”Dags för avgång. Alla ombord!” Foto: Johanna Kämpe.


Premiärtur för nya tunnelbanetåget C30 på röda linjen

Mönstren på sätena är inspirerade av Sergels torg. ”Sittplatserna är hårda”, recenserade Mitt i:s reporter. Foto: Johanna Kämpe.

Kritik mot färre sittplatser

Totalt har SL beställt in 96 vagnar av den nya modellen med namnet C30 som ska trafikera den röda linjen. De nya tågen har plats för fler resenärer, totalt 490 per tåg, än de som trafikerar t-banan i dag, men har samtidigt nästan 100 färre sittplatser, något som äldre och funktionshindrade resenärer riktat kritik mot.

ANNONS

En annan nyhet med tågen är att dörrarna sitter tätare för att det ska gå lättare och snabbare att komma av och på. En tredje är att tågen kommer att ha luftkonditionering.

Nya tunnelbanetågen C30 sätts i trafik.

De nya tågen består av två vagnar som sätts ihop. Fler dörrpar och större utrymme gör att fler får plats. Foto: Hanna Lilja

Precis som på dagens t-banevagnar finns kameraövervakning – men i de nya tågen kan trafikledningen se vad som händer direkt, i stället för att titta på inspelningar efteråt. Detta för att öka tryggheten.

Prislappen för de nya tågen är fem miljarder kronor.

Nya t-banetågen invändigt vid premiärturen

De gula platserna är prioriterade sittplatser. Totalt finns 280 sittplatser i de nya tågen. Nästa 100 färre än den nuvarande modellen. Foto: Johanna Kämpe.


Luftkonditioneringen på de nya tunnelbanetågen C30 som premiärtestas på röda linjen

Lufthålen ska temperera vagnarna. Foto: Johanna Kämpe.

Stockholmarna får vänta lite till

Tågen kommer nu fortsatt att testas även på dagtid men utan resenärer. Övriga stockholmare får vänta fram till omkring årsskiftet då SL planerar att genomföra de första testen med resenärer i daglig trafik. Bland annat måste alla förare och andra som jobbar med tågen utbildas i alla nya system. De nya tågen ska ersätta de äldsta tågen som trafikerar röda linjen.

Nya tunnelbanetågen C30 sätts i trafik.

Fler får stå – men det finns både stänger och handtag att hålla sig i. Foto: Hanna Lilja

Vad tycker då förarna?

– Vi har varit med från början och har fått tycka till. De här tågen har mycket bättre ergonomi och bättre tekniska hjälpmedel. Och ljudnivån är lägre än de tåg som går i dag, säger Thomas Österdahl innan han sätter sig i förarhytten för att köra tillbaka tåget till Norsborg.

Kristoffer Tamsons (M) på premiärturen för nya t-banetåget

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) verkar spänd på att stiga ombord. Foto: Johanna Kämpe

På plats för att visa upp tågen är trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Det här är en modern storstadsvagn. Det här känns fantastiskt, säger han.

Kristoffer Tamsons (M) testar de nya tågen.

Kristoffer Tamsons (M) testar de nya tågen – och gillar åkturen. Foto: Hanna Lilja

De tidigare tågen har fått olika namn – men om även de nya får namn är oklart.

– Det är inte bestämt än. Men om det blir så, kanske stockholmarna borde få vara med och bestämma namn. Men Kristoffer är fint, säger Kristoffer Tamsons.