Haninges nya mål: Kraftigt öka cykelpendlandet

Haninge kommun vill kraftigt öka cykelpendlandet i kommunen.
Haninge kommun vill kraftigt öka cykelpendlandet i kommunen.
Haninge kommun vill kraftigt öka cykelpendlandet i kommunen.
Haninge kommun vill kraftigt öka cykelpendlandet i kommunen.
Haninges kommunhus.
Haninges kommunhus.
Haninge kommun vill öka andelen cykelresor till jobbet rejält – bland annat genom fler cykelparkeringar.
– Vi jobbar med flera strategier, säger trafikchefen Helena Hartzell.

Mer än var tredje Haningebo skulle kunna cykla till jobbet på en kvart, och hälften skulle göra det på en halvtimme.

Ändå är det bara två procent av Haninges befolkning som trampar till jobbet, vilket Mitt i berättat.

Men i den nya cykelplanen som Haninge kommun nu antagit är målet att öka cykelpendlandet med 15 procent till år 2030.


Vill få fler kommunanställda att ta cykeln

– Vi jobbar med flera strategier och en kombination av åtgärder för att öka cyklingen. Både utbyggnad och trafiksäkring av cykelvägnätet, drift och underhåll, stödjande miljöer som cykelparkeringar, vägvisning och med kommunikation och beteendeförändringar, säger Helena Hartzell, trafikchef på Haninge kommun.

Ett viktigt delmål för kommunen att nå målet är att få fler kommunanställda att cykla, menar hon.

– Just nu har vi en aktivitet som kallas ”vi reser smart – utmaningen” där vi som arbetsgivare försöker inspirera flera av våra 5000 anställda att cykla till jobbet, säger Helena Hartzell.