Min lokala hjälte

Hans bil har rullat i ett sekel

Erling vevar igång motorn
Erling vevar igång motorn
Under en presenning i ett garage i Vällingby står en Oldsmobile 1903 – en av landet äldsta körbara bilar.

Erling Carlsson äger flera gamla motorklenoder.

En av dem hittades inspikad under en trappa – en annan nedmonterad och gömd på en vind.

Året var 1899. Alfred Nobel hade dött tre år tidigare – samma år som det första moderna olympiska spelet hölls i Aten. En 1-årig Vilhelm Moberg upplevde vad han senare skulle kalla sin lyckligaste tid i familjens soldattorp i Småland, och den trehjuliga De Dion-Bouton, som trampas igång, byggdes. Den står nu i källaren i Vällingby.

– Allt är original. Mer äkta än såhär blir det inte, säger Erling Carlsson.

Före första världskriget monterades fordonet ned – troligtvis för att ägaren inte ville att den skulle bli nedsmält till vapen. Den låg gömd i lådor på en vind i många år. En dag fick Erling ett samtal från sin kontakt i Frankrike.

Han sa: ”Jag har hittat något riktigt intressant. Men det är mycket, mycket, mycket dyrt”.

Trehjulingen är Erlings äldsta fordon. Men det är långt ifrån hans enda. Bredvid står en fransktillverkad motorcykel från 1920-talet som hittades inspikad under en trappa i Älvsjö.

Även en ångbil från 1906 står vid familjens hus i Örby i Älvsjö tillsammans med bland annat Erlings egenbyggda bil som tog 16 år att få klar.

Men det är Oldsmobilen från 1903 som är en av landets och länets äldsta bilar, som är registrerade hos Transportstyrelsen.

– Många tror att T-forden var den första massproducerade bilen, men det var den här. Det finns tolv stycken i Sverige. Men alla är inte körbara.

På bilens framsida finns krokar för att kunna spänna fast hästar.

– Jag vill ha den i bruksskick. Den är 110 år. Det måste få synas.

Han slår på tändningen medan hans fru Annika håller ner gasen. Bilen börjar skaka när Erling vevar igång motorn. Han hoppar upp och tar ett fast grepp runt styrstången. De duckar för taket när de kör upp ur garaget.

– Den kan gå i 50–60 kilometer. Det gäller att hålla i sig, säger Annika vars arm fungerar som en blinkers.

– Ja, det är en enorm fartkänsla, säger Erling.

De trivs bäst med att åka på lugna vägar på landet.

– I stadstrafik måste man planera mycket, det tar längre tid att stanna och komma iväg än med en vanlig bil, säger Annika.

Det längsta de har kört är 21 mil på två dagar. Den koffert som hör till bilen är full att verktyg.

– Den lilla packning som får plats brukar jag klämma ihop mellan benen, säger Annika.

En nyfiken förbipasserande kommer fram och fotograferar bilen. Annika och Erling är vana.

– Det är mest tummen upp och glada miner, säger Annika.

– Barn brukar bli mest glada. Att åka förbi ett dagis är galet, säger Erling.

I jul kommer tv-tittare kunna se Annika och Erling Carlsson i sin Oldsmobile. Då sänds SVT-dramat Fröken Frimans krig som utspelar sig under tidigt 1900-tal.

Fakta

Här finns länets äldsta bilar

17 av de 100 äldsta registrerade bilarna i landet finns i Stockholms län. Här är deras ägare skrivna:

1901, Renault typ D, Gärdet.

1903, Horch, Östermalm.

1903, Oldsmobile, Örby.

1903, Ford modell A, Sigtuna.

1904, Pope Toledo, Kungsholmen.

1906, Stanley Steamer, Örby.

1906, Reo Runabout, Djursholm.

1906, Cottereau, Sollentuna.

1910, Hag, Häggvik.

1911, Pilain 4 S, Edsviken.

Källa: Transportstyrelsen