Hans charm hyllas på Facebook

Mikael Magnusson jobbar i kassan på Willys i Bro och hyllas på nätet för sin trevlighet.
Mikael Magnusson jobbar i kassan på Willys i Bro och hyllas på nätet för sin trevlighet.
Ingen vill möta en sur min i kassan.

Och det finns det ingen risk för när man ställer sig i Mikael Magnussons kö.

Nu hyllas han på Facebok för sitt glada humör.

Det började med en hyllning på mataffären Willys Facebook-sida. En trogen kund skrev att hon ville uppmärksamma en fantastisk person. ”Mikael i kassan är alltid glad och trevlig och att handla av honom är en fröjd”, skrev hon.

Det skulle visa sig att kunden inte var ensam om sina känslor för Mikael. Hittills har kommentaren gillats av 700 personer och närmare 70 har stämt in i hyllningen.

– Det har varit ett sådant ståhej, på ett positivt sätt. Hela personalstyrkan har fått en släng av berömmet, säger föremålet för hyllningarna Mikael Magnusson.

Varje dag går han till jobbet i Bro och blippar in varor i kassan. Varje dag gör han det med ett leende på läpparna. Till och med under novembers allra gråaste dagar. Vad är hemligheten, kan man undra?

– Det finns ingen hemlighet. Det enda är att försöka ha roligt på jobbet. Jag går inte runt hela dagarna och längtar hem, utan försöker ta vara på tiden och göra det bästa av den. Då har man aldrig tråkigt. När kunderna kommer hit och handlar dyrt, då ska de inte möta någon sur kassörska, säger Mikael Magnusson.

Att hylla personer i sin närhet på nätet blir vanligare och vanligare. Jacqueline Kothbauer, är specialist på personliga varumärken och digitala gemenskaper, och hon tror att nätet blir ett vattenhål för många.

– Vardagshjälten är en populär figur. I en värld där mediebevakningen handlar mer om problem och globala bekymmer längtar vi efter ljus i mörkret. Det blir extra trevligt om det sker på hemmaplan. Då känner vi oss extra berörda, säger hon.

Den senaste tiden när Mikael Magnusson har kommit till jobbet har han oftare än vanligt fått positiva kommentarer. Många nämner att de sett honom på Facebook.

Han har blivit så poppis bland kunderna att flera av dem skriver på den sociala nätverkstjänsten att de alltid väljer kön till Mikaels kassa – även om den är längre än de andra.

Men några autografer har det inte blivit. Än.

– Man vet aldrig. Nu kommer tidningen och skriver. Kanske vill Carina Berg snart komma hem till mig och göra reportage, säger Mikael Magnusson.