Stressgången har blivit Lugna gatan

Stressfri zon?
Stressfri zon?
Trots rusningstid är det glest mellan resenärerna.
Trots rusningstid är det glest mellan resenärerna.
David Fuchs lotsar förvirrade pendlare rätt.
David Fuchs lotsar förvirrade pendlare rätt.
Suckarnas gång är ett minne blott.
Efter att Citybanan öppnat har "stresstunneln" mellan centralen och tunnelbanan blivit betydligt lugnare.
Men alla är inte lika nöjda med utvecklingen.

Stresstunneln, Suckarnas gång, Ångesttunneln. Passagen mellan centralstationen och T-centralens tunnelbanenedgång är en av Stockholms mest hatade platser.

Men sedan några månader tillbaka har platsen fått en ny – betydligt mindre stressig – karaktär.

– Det är som natt och dag, säger Björn som arbetat med att städa tunnlarna i flera år.

”Det har blivit skitlugnt”

Mitt i Vasastan besöker tunneln en torsdagseftermiddag. ”Propparna” som retat gallfeber på pendlare i åratal verkar ha försvunnit och trots att det är rusningstid vilar en nästintill fridfull stämning i passagen.

– Det har blivit skitlugnt. I början var det en del folk som gick fel, men det har också lugnat ned sig, säger Björn.

Anledningen: pendeltågsresenärerna som tidigare passerat genom tunneln har fått en ny nedgång intill tunnelbanan. Enligt SL är det omkring 60 procent av alla resenärer som tar en annan väg på grund av Citybanan.

Men alla är inte lika nöjda med utvecklingen.

– Vi har säkert förlorat hälften av våra kunder. Och hälften av de som är kvar kommer bara in hit för att fråga om vägen till pendeltågen, säger en butiksanställd i tunneln som vill vara anonym.

– Alla tycker likadant. Det här har bara blivit negativt för butikerna.

Förvirrade pendlare

Tesfaya Gebremariam har sålt Situation Stockholm på T-centralen i flera år. Även han har märkt av förändringen.

– Det kommer färre folk i tunneln nu. Om det inte blir bättre efter september kommer jag att be om att få byta plats, säger han.

SL:s ambition om att skapa en mer dräglig miljö i stresstunneln verkar alltså ha lyckats. Men trots dyra informationskampanjer har inte omställningen varit smärtfri. Fortfarande råder en hel del förvirring bland pendlarna.

– Varje timme kommer mellan 40 till 50 personer och frågar varför man har flyttat pendeln. De vet inte var de ska gå, säger David Fuchs, medarbetare på Veteranpoolen som stått på plats vid Citybanans nya nedgång för att informera resenärerna.

David Fuchs.

De kommer att stå på platsen fram till oktober för att lotsa folk rätt.

– Bitvis är det ganska kaotiskt här. De som tidigare gick genom tunneln fastnar här och vet inte var de ska. På så sätt har det faktiskt blivit lite värre, säger David Fuchs.