Så hanterar du jobbstarten efter semestern

Sommar och sol möter kontor.
Sommar och sol möter kontor.
Känns dagarna i hängmattan eller kvällarna på balkongen redan avlägsna? Du är inte ensam. Att vara tillbaka på jobbet kan kännas tungt, även om arbetsuppgifterna är roliga.

– Det är helt normalt att ha lite ångest och oro inför att börja jobba igen. Du går ju upp i belastning och tänker att nu ska man in i det här ekorrhjulet. De flesta föredrar ju ändå att vara lediga, säger Mikael Skifte, rehabiliteringskonsult på Stressmottagningen i Stockholm.

Allt vanligare att folk söker hjälp

Mikael Skifte, rehabiliteringskonsult.

Mikael Skifte, rehabiliteringskonsult.

Men det är också vanligt att oron går över till något annat. Mikael Skifte möter allt fler som hör av sig och behöver hjälp efter ledigheten.
– Det är en trend vi ser, att många biter ihop under våren och tänker att man ska klara sig till semestern för då kommer allt att lösa sig. Så man kör järnet och sedan däckar man. Man har kört över sig själv och när man sedan ska dra igång så känner man att det inte finns energi kvar, säger han.

”Det är en trend vi ser att många biter ihop under våren och tänker att man ska klara sig till semestern för då kommer allt att lösa sig. Så man kör järnet och sedan däckar man”

Ta tid att reflektera

Mikael Skifte uppmanar oss att försöka stanna i semesterkänslan så länge det går.
– När man går ner i varv så ökar det kreativa tänkandet. Ta tillvara på att reflektera över om det verkligen är det här du vill, för när du är inne i hjulet igen så minskar utrymmet för reflektion. Du kanske ska söka ett nytt jobb istället för att fortsätta i gamla hjulspår, säger han.

”Att jobba kan vara semester – för vissa”

Samtidigt vill han slå ett slag för alla dem som faktiskt tycker att det är skönt att komma tillbaka till jobbet.
– Det finns en norm om att alla har det så bra under ledigheten, att varenda person är på Kreta och så kommer man själv tillbaka och har haft en riktig Lars Noren- semester. Kanske har man barn med särskilda behov eller gamla och sjuka föräldrar och tycker att det är skönt att komma tillbaka till vardagsrytmen igen, säger Mikael Skifte.

Fakta

Mikaels bästa tips inför jobbstarten:

  • Om du har ändrat dygnsrytmen under semestern, ändra tillbaka innan du börjar jobba.

  • Mjukstarta och börja jobba mitt i veckan.

  • Var lite snäll mot dig själv. Första veckan är du kanske inte på topp. Det är okej.
  • Prioritera och gör inte allt på en gång.
  • Boka in något att se fram emot, kanske en weekend eller något annat roligt.
  • Ta tillvara på sommaren. Gå av tunnelbanan tidigare och ta en promenad eller sätt dig på en parkbänk och njut av solen.
  • Se den kommande hösten som något positivt. Då finns utrymme att gosa hemma och varva ner.
Källa: Stressmottagningen i Stockholm