Min lokala hjälte

Hantverkare får många klagomål

Har du haft en hantverkare hemma hos dig som gjorde ett dåligt jobb? Du är långt ifrån ensam.

Under 2012 kom det in 7 289 klagomål från Stockholm till konsumentrådgivningen hos Sveriges konsumenter. Av dessa var 931 från Kungsholmen.

Sveriges konsumenter har sedan 2008 i uppdrag att ge stockholmarna råd i konsumentfrågor, sedan staden avskaffade många av sina egna rådgivare. På Kungsholmen kom flest klagomål om boenderelaterade frågor – särskilt strulande hantverkare. 117 sådana ärenden hanterades.

– Ofta ingår man inget skriftligt avtal med hantverkaren. Då blir det lätt en tvist när räkningen kommer. Och när det blir fel, till exempel vid en badrumsrenovering, så uppstår många problem, säger Maria Wizell, konsumentvägledare.

Hon poängterar vikten av att skriva papper på vad man vill ha utfört, och att inte bara ta den första bästa hantverkare som verkar trevlig.

Ett annat sorgebarn för Kungs­holmsborna är direktförsäljarna. Maria Wizell, som jobbat med konsumentfrågor sedan 1997 på Kungsholmen, berättar att många knappt vågar gå in i köpcentrum för att de inte vill komma ut med nya mobilabonnemang. Maria Wizell säger att man alltid ska fråga om man ingår ett avtal eller bara har tackat ja till att få information.

– Vi lyssnar på klagomålen och ger folk råg i ryggen att gå tillbaka och klaga.

Om inte klagomål räcker kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Vi lyssnar på klagomålen och ger folk råg i ryggen att gå tillbaka och klaga.