Hantverkare får mest klagomål från kunder

Dåliga och slarviga hantverkare är det Östermalmsborna klagar allra mest på.

Något som också väcker starka reaktioner är direktförsäljarna i Fältöversten.

Vanligaste klagomålet från Östermalmsborna var i fjol boenderelaterade frågor – särskilt strulande hantverkare.

110 sådana ärenden hanterades hos Sveriges konsumenter som tar emot klagomålen.

– Det handlar om priser som förvånar, att det inte blir som man tänkt. Mycket handlar om dålig kommunikation, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare vid Sveriges konsumenter.

Hon poängterar vikten av att skriva papper på vad man vill ha utfört och att inte bara ta första bästa hantverkare som verkar trevlig.

Ett annat sorgebarn är annars de så kallade direktförsäljarna i Fältöversten. Enligt Maria Wiezell är det många som knappt vågar gå in i köpcentret för att de inte vill komma ut med diverse nya mobilabonnemang.

– Man har bråttom, har inte glasögonen med sig och läser inte det finstilta. Många känner sig lurade för att telefonen inte alls blev så billig som försäljaren sa att den skulle vara.

Men trots alla klagomål har Östermalmsborna inte lika stora möjligheter att beklaga sig som i resten av innerstan.

Tidigare kunde invånarna i stadsdelen ringa fem dagar i veckan till Sveriges konsumenter, men till följd av nedskärningar är växeln för Östermalmsbor nu bara öppen en dag i veckan.

– Det är besparingar från stadsdelen som gör att konsumenter från Östermalm bara kan ringa oss på onsdagar sedan i september, säger Maria Wiezell.

Under 2012 kom det sammanlagt in 7 289 klagomål från Stockholms alla stadsdelar till konsumentrådgivningen, som drivs på uppdrag av kommuner och stadsdelar.

Av dessa klagomål kom 684 från Östermalm – det minsta antalet i innerstan.

Men Östermalmsborna har inte mindre att klaga på. Snarare tvärtom eftersom många i stadsdelen har en tendens att köpa dyrare varor och förväntar sig en viss kvalitet.

– Råkar man illa ut kan vi hjälpa till med att bena ut problemet, berätta om dina rättigheter och hjälpa dig som konsument att få rätt, säger Maria Wiezell.

Fakta

Vanligaste klagomålen i fjol

Boende – reparation och underhåll: 110

Möbler/inventarier: 51

Kläder/skor: 41

Mobiltelefoni/direktförsäljare: 34

Flygresor: 27

Fakta

Källa: Sveriges konsumenter