Min lokala hjälte

Här är 30-gränsen som glömdes bort

Det står 30 på skylten. Men närpolisbefäl Mattias Tillberg får inte göra någon laserkontroll eftersom kommunen glömde rapportera in den sänkta hastighetsgränsen till Transportstyrelsen.
Det står 30 på skylten. Men närpolisbefäl Mattias Tillberg får inte göra någon laserkontroll eftersom kommunen glömde rapportera in den sänkta hastighetsgränsen till Transportstyrelsen.
Trots höga hastigheter får polisen inte göra fartkontroller på Centralvägen.

Kommunen glömde nämligen rapportera in rätt hastighet till Transportstyrelsen.

– För att vi ska få göra en laserkontroll måste det vara glasklart vad som gäller, säger närpolisbefäl Mattias Tillberg.

Trafiken på Centralvägen är tät med många bussar på väg till och från stationen. Många håller hög hastighet. Det fick kommunen att 2007 besluta att sänka hastigheten från 50 till 30 kilometer i timmen. Men de glömde att rapportera in hastighetssänkningen till Transportstyrelsen. Och sedan januari 2011 är det först när Transportstyrelsen publicerar hastighetsbegränsningen i Svensk trafikföreskriftsamling som den gäller.

inte heller den som kör fortare än 50 behöver vara särskilt orolig för böter. Polisen får nämligen inte göra någon laserkontroll.

– Nej, det kan vi inte göra eftersom det inte får råda några tvivel om vilken hastighetsbegränsning det är som verkligen gäller, säger Mattias Tillberg, befäl vid närpolisen i Upplands Väsby.

– Innan vi utför en hastighetskontroll med laser åker vi alltid sträckan åt båda hållen och gör en slagning i Transportstyrelsens register för att kontrollera att det stämmer med skyltningen.

Skyltningen på Centralvägen är oklar. 30-skyltarna sitter bara på omkringliggande gator.

– Det borde finnas skyltar även på Centralvägen, konstaterar Mattias Tillberg som samtidigt påpekar att polisen ändå kan kontrollera nykterhet och körkort på Centralvägen.

Kommunen känner till felet.

– Den här gatan har blivit bortglömd, så är det bara. Nu ska vi gå igenom alla gator i kommunen för att se att allt stämmer, säger Jörgen Wihlner, gatuchef på Upplands Väsby kommun.

Trots att kommunen nu känner till felet har man inte kunnat åtgärda det. Programvaran som krävs för att rapportera in hastigheterna till Transportstyrelsen behöver uppdateras.

– Förhoppningsvis är den nya programvaran installerad inom några dagar, säger Jörgen Wihlner som också öppnar för att förbättra skyltningen på gatan.

Kent Engström är en av många som reagerat på de höga hastigheterna på Centralvägen. Han både bor och arbetar på gatan. Han blir upprörd när han hör om kommunens misstag.

– Det är riktigt skamligt. Förr eller senare kommer någon att bli dödad eller allvarligt skadad här, säger han.

– Trafiken här är under all kritik och vi är många som har legat på kommunen utan att det har hänt något.

Förr eller senare kommer någon att bli dödad.Kent Engström

Fakta

Ny hastighet måste rapporteras

Förordningen om elektroniskt kungörande av vissa trafikföreskrifter började gälla den 1 juli 2010.

Sedan den 1 januari 2011 är det först när trafikföreskrifterna publiceras på Svensk trafikföreskriftssamling som de börjar gälla. Allmänheten kan söka efter föreskrifter på www.stfs.se

I tätbebyggt område är bashastigheten 50 kilometer i timmen.

Källa: Transportstyrelsen