Min lokala hjälte

Här är cyklisternas mardrömssträcka

Mimi Jong har fått punka tre gånger på samma ställe på Lilla Västerbron.
Mimi Jong har fått punka tre gånger på samma ställe på Lilla Västerbron.
De små ståltrådarna punkterar däcken – om och om igen.

Cykelbanan på lilla Västerbron ställer till stora bekymmer för Kungsholmens cyklister.

Platsen är dessutom den där cyklisterna lever farligast i stadsdelen.

Den nya fina cykelbanan över Lilla Västerbron skulle göra livet smidigare för cykelpendlare som Mimi Jong, som varje dag åker från Kungsholmen till jobbet på Södermalm. Men när hon för tredje gången fick punktering på exakt samma ställe fattade hon misstankar.

– Jag började koppla ihop det. Sedan visade cykelverkstaden den lilla ståltråden som satt fast i däcket.

Mitt i har tidigare berättat om de små armeringsståltrådarna som sticker upp från marken i den nylagda betongen, och flitigt punkterar cyklisterna däck.

På ett cykelforum nätet där problemet diskuteras går det att räkna till minst tio punkor. Många cyklister har fått punka flera gånger.

– Det känns lite synd när man bygger en jättefin cykelbana som den här. Det kostar både tid och pengar, säger Mimi Jong.

Mats Johansson på trafikkontoret sa i början av december till Mitt i att problemet snart skulle lösas.

– Vi tog bort det som stack upp i höstas. För någon vecka sedan började folk höra av sig igen. Det hade blivit varmare och armeringen reste sig. Då skickade vi dit en entreprenör som klippte bort dem igen.

Efter samtalet med trafikkontoret besöker Mitt i platsen. Vi hittar flera ståltrådar som fortfarande sticker upp ur gatan och kontaktar trafikkontoret igen. Då lovar Mats Johansson att återigen skicka ut entreprenören.

Varför går det inte att asfaltera över pinnarna?

– Om vi asfalterar över ytan så kommer regnvatten att rinna över kanten på bron. Då skulle inte brunnarna fungera. När trådarna som ligger på ytan är borta kommer det inte vara något problem längre. Vi måste hitta rätt metod att få rent ytan utan att vi slipar fram nya fibrer.

Vad gör man om man får en punktering?

– Man kan anmäla det till Stockholms stad och få ersättning för sitt däck.

Men det finns fler problem än sylvassa metalltrådar för cykelpendlarna i området. Enligt Transportstyrelsens statistik har det skett 161 cykelolyckor de senaste två åren på Kungsholmen. Allra värst är det kring Västerbron där 21 olyckor rapporterats. Förmodligen har många fler skett då alla inte leder till kontakt med polis eller sjukhus. De flesta av olyckorna, 53 procent, är singelolyckor och flera har skett på grund av dåligt väglag som grus eller snö och is.

I Stockholm har gruset ännu inte börjat tas bort efter vintern, ett arbete som redan startat i bland annat Uppsala. Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén ska frågan nu diskuteras med trafikkontoret.

– När det ligger grus i högar och folk skadar sig är det inte bra. När exakt vi tar bort det är inte bestämt ännu.

Hur ska ni göra cyklingen mer säker för stockholmarna?

– Vi ser just nu över cykelnätet i hela Stockholm och arbetar med ett antal projekt. Vi behöver få till rätt bredd på cykelbanor och se till att de är separerade och säkra. Vi har budgeterat en miljard under mandatperioden för det här arbetet. Sedan tar det tid från att vi ritar på projekten tills de är igång.

Klagar cyklisterna för mycket?

– Jag tycker det är alldeles utmärkt att de klagar. De är ute i nätet och ser de problem som uppstått. Vi har många cykelbanor och behöver bli bättre. Många entreprenörer har inte byggt cykelbanor förut och det här är också en läroprocess för dem.

Fakta

Lilla Västerbron kantad av problem

Det här är inte första gången det blir fel när Lilla Västerbrons cykelfält ska breddas. 2013 gjordes den andra cykelbanan bredare. Då konstruerades banan så att vattnet inte rann av, och riskerade att frysa till is.

Omgörningen av bron har lett till att både cyklister och fotgängare har fått större yta att röra sig på, totalt fem meter, medan bilarna har fått ett mindre körfält än förr.

Även själva bron har renoverats, eftersom man under arbetets gång hittade skador under asfalten.

Källa: Trafikkontoret