Här är den nya superkommunen

Så nära varandra men ändå så långt ifrån - de fyra grannkommunerna i norrort ligger på cykelavstånd från varandra, men att ta sig däremellan kan ta flera timmar.
Hur skulle det kunna se ut i framtiden? Mitt i såg in i spåkulan - och fann visioner om en superkommun med täta förbindelser.

Varje dag pendlar 3 400 personer mellan Järfälla och Upplands-Bro i öst och Upplands Väsby och Sollentuna i väst. Tålamod är a och o för den som väljer kollektivtrafiken.

Resan mellan Väsby och Kungsängen tar tio gånger så lång tid som den mellan Kungsängen och Bro trots att avståndet är detsamma. Enligt läsare som Mitt i pratat med kan resan ta upp till två timmar. Att ta sig mellan Sollentuna centrum och Jakobsberg tar hela 55 minuter och faktum är att det går snabbare att åka in och vända i trängseln vid Karlberg.

Varför måste det vara så krångligt att resa på tvären? Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) menar att det är ett uttryck för hur man en gång i tiden planerade Stockholm.

– Människor skulle pendla in till Stockholms innerstad på morgonen och sedan åka hem på kvällen. Så byggde man under lång tid och det lider vi fortfarande av, säger han.

Hur ser då en lösning ut? Jerker Söderlind, stadsarkitekt och vd för Stadsliv AB, vill rita om kartan.

– Gränserna finns bara i huvudet på kommunalråd och tjänstemän. Tänk så här: hur skulle de här fyra platserna fungera om de var en och samma kommun?

Jerker Söderlind målar upp en vision där Väsby, Sollentuna, Järfälla och Upplands-Bro har växt ihop till en enda storkommun, med Barkarby som handelsnav och en ny trädgårdsstad som centrum.

Jerker Söderlind

Jerker Söderlind

– Man skulle kunna erbjuda en miljö som liknar Bromma, men med mycket billigare bostäder. I dag finns oerhört mycket ytor som står helt orörda.

Han menar att kranskommunerna lider av tunnelseende och att de sätter krokben på sig själva.

– När en kommun bygger ett köpcentrum, då ska alla andra göra likadant. Sen står man där med flera icke fungerande handelsplatser. Om man istället hjälpte varandra skulle man kunna erbjuda bättre och mer praktiskt vardagsliv än i city, säger Jerker Söderlind.

Idén är inte så långsökt. Om man räknar ihop befolkningen i de fyra kommunerna får man ett nytt Uppsala, på en yta som är mindre än halva Öland.

Kraftigt utbyggd kollektivtrafik vore avgörande för att superkommunen skulle fungera, menar Jerker Söderlind. Ett första steg är att bredda och bygga samman väg 267 och 265.

– Rotebroleden från Kungsängen skulle kunna dras ned till Sollentuna centrum, vidare på en bro över Norrviken och sedan ut till Arninge och Norrortsleden. Om man drog busslinjer med flera egna körfält skulle man möjliggöra för folk att åka in till city, men också vidare till Täby och Danderyd.

Handelskammaren i Stockholm arbetar för en starkare huvudstadsregion och kommunikationschefen Andreas Åström ser gärna att gränserna i norrort suddas ut.

– Just nu skapar gränserna mer problem än vad de faktiskt löser. Vi tror absolut att vi kommer att se mer kommunsammanslagningar i framtiden men så länge norrortskommunerna har hög tillväxt har jag svårt att se att de skulle slås samman.

En ny superkommun eller inte – trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons håller med om att tvärförbindelserna måste bli bättre. Han lyfter fram satsningar på tvärbana till Helenelund och vill se ett utbyggt stombussnät som löper kors och tvärs mellan kommunerna.

– Ni fångar en mycket viktig utvecklingsfråga för Stockholm. Det finns skäl till att se över nya resesamband och hur bostäder och arbetsplatser växer fram. Det är ett arbete vi måste göra tillsammans med kommuner, byggherrar och markägare.

Fakta

Detta får du i din nya superkommun

Ett eget Ikea. Barkarbys stolthet. Nu blir det din.

Mälarnära. Upplands-Bro kommun erbjuder 13 mil Mälarstrand med flera badplatser och skärgårdsöar. Bara att hoppa i!

150 000 nya grannar. På gott och ont.

Fornlämningsbonanza. Rösaring i Upplands-Bro har en mystisk stenlabyrint, kanske från bronsåldern. Här finns också en gammal vikingagrav i änden av en processionsgång. Perfekt för vikingalajvare.

Maktcentrum. Attunda tingsrätt i Sollentuna ligger granne med ett massivt polishus. Tryggare kan ingen vara.

En alldeles egen melodifestival. Norrortskommunen blir värd för Sveriges kanske mest glädjefyllda musiktävling, Upplands Väsbys Funkismello.

Fotbollstjärnor. Väsby, Upplands-Bro och Järfälla – nu kan ni stoltsera med att er kommun har ett fotbollslag i division ett. Forza Sollentuna FK!

Vill du se en ny superkommun?

David Fryksborn, 47, Bro:
– Absolut, det kan jag tänka mig. Att slippa de långa resorna skulle vara väldigt positivt. Men om det ska funka måste regeringen se till att lägga mer pengar på järnvägen.
Kaddour Ed-dyb, 39, Bro:
– Ja, jag tror att det skulle vara jättepositivt. Att hålla ihop kapitalet, så att säga. En kommun har en erfarenhet som den andra inte har. Vi kan lära av varandra.
Lennart Olsen (MP), ordförande i Miljö- och planutskottet i Upplands Väsby:
– Spontant tror jag att det är en dålig idé. Man mister lite av den lokala demokratin med en superkommun. Däremot behövs det bättre tvärförbindelser. Planerna på fler stombusslinjer tycker jag är bra men jag ser inga avgörande fördelar med att ha en gemensam kommun.
Thomas Ardenfors (M) ordförande för stadsbyggnadsnämnden i Sollentuna:
– Vi gör oss bättre som olika kommuner. Det blir en bra tävlan mellan oss. Om vi är en kommun finns det risk att vi slår oss till ro och blir omsprungna av andra kommuner, Men det behövs samtidigt mer samarbete, det duger inte att bara Sollentuna jobbar på.
Emelie Lundin, Rotebro:
– Ja, om det öppnar upp för fler jobb, fler förbindelser och att det satsas på de små företagen och inte bara stora företag som konkurrerar ut de andra.
Joachim Hellman, Sollentuna:
– Det kan finnas fördelar med det men vägen dit är lång och brokig. Till exempel vill jag inte att Sollentuna ska behöva betala för andra stadsdelar för att det ska fungera.
Linette Widlöf, Kallhäll:
– Jag vet inte, blir det bättre? Om kommunikationerna skulle förbättras skulle det vara bra men då måste räls dras eftersom bussarna lätt hamnar i köer.
Camilla Jansson (S), kommunalråd i Upplands-Bro:
– Att större är bättre ur demokratisk synvinkel är inte säkert. Forskning har pekat på många fördelar hos den lilla kommunen. Men att fortsätta utveckla samarbete och samverkan - Ja!