Min lokala hjälte

Här är det knökat på bussen

Nu har de glesare turerna blivit verklighet.
Nu har de glesare turerna blivit verklighet.
Christian Lundin, Jarlaberg: Jag såg gärna att det gick fler bussar tidigt på morgnarna. Jag tycker inte att det rätt sätt att spara pengar på genom att minska turtätheten men jag vet inte vad man ska göra istället.
Christian Lundin, Jarlaberg: Jag såg gärna att det gick fler bussar tidigt på morgnarna. Jag tycker inte att det rätt sätt att spara pengar på genom att minska turtätheten men jag vet inte vad man ska göra istället.
Eskil Englund, Jarlaberg: Jag har inte märkt någon skillnad. Om det är rätt sätt att spara pengar för landstinget har jag ingen uppfattning om. Jag brukar få sittplats när jag åker.
Eskil Englund, Jarlaberg: Jag har inte märkt någon skillnad. Om det är rätt sätt att spara pengar för landstinget har jag ingen uppfattning om. Jag brukar få sittplats när jag åker.
Förra måndagen drogs busstrafiken ner i Nacka.

I Jarlaberg, där 200 nya bostäder stod klara strax före jul är bussarna proppfulla i rusningstid.

Som kompensation lovar Keolis att bussarna ska passa tiderna bättre.

En kvinna kommer sprintande i högklackade stövlar i kylan vid Slussen denna smällkalla onsdagskväll. Hon är på väg till en av Nackabussarna.

Och hon lär få fortsätta sprinta, på väg till och från matarbussarna mellan Slussen och Nacka.

Förra måndagen drog SL ner på bussarnas turtäthet i hela Storstockholmsområdet, bland annat på minst tio busslinjer i Nacka, för att spara pengar, totalt 100 miljoner kronor.

Bussresenärer till bland annat Jarlaberg, Skuru och Orminge drabbas.

Nackapolitikerna har redan tidigare uttalat stark kritik mot neddragningarna, såväl oppositionsrådet Khashayar Farmanbar (S), som kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M).

Mats Gerdau håller fast vid kritiken:

– Det är olyckligt att busstrafiken minskar när det byggs nya bostäder i Nacka, som i Jarlaberg och där de första flyttade in före jul. Det är jätteolyckligt, säger han.

SL försvarade dock beslutet i ett mejl till MItt i i förra veckan:”Det viktiga är att ha en ekonomi i balans som ger en hållbar kollektivtrafik på sikt”. SL tillade att trafikförändringar planeras utifrån ”dagens trafikläge” och att det ”sker löpande översyn”.

En Nackabo säger att hon tycker att det är ”otroligt dåligt” att SL drar ner, särskilt när folk flyttar in i områden som Jarlaberg.

– Särskilt vid rusningstid på morgnarna brukar bussen vara proppfull, säger hon.

Johan Nordfjäll, pressansvarig vid bussbolaget Keolis, säger att han är medveten om att bussarna är fullsatta i rusingstrafik men att bolaget säkerställer att Nackabussarna kan gå i tid nu när turtätheten minskar.

– Vi har mer tid i tidtabellerna så att förarna hinner tillbaka.

Får man räkna med fortsatt ståplats?

– Det törs jag inte svara på, förhoppningsvis jämnar det ut sig.

Mats Gerdau har för sin del ett förslag till alternativ lösning:

– SL måste tänka på att bygga ut trafiken. Det vore värt några kronor till på SL-kortet. Det tror jag att stockholmarna också tycker.