Min lokala hjälte

Här är Kungsholmsborna mest otrygga i trafiken

Västerbroplan och området efter Västerbron är en av Kungsholmens mest olycksdrabbade platser för cyklister. Trafiknämnden har nyligen beslutat om säkerhetsåtgärder för Västerbronedfarten. Bland annat ska gång- och cykelbanorna breddas och gångbanan separeras mellan gående och cyklister.
Västerbroplan och området efter Västerbron är en av Kungsholmens mest olycksdrabbade platser för cyklister. Trafiknämnden har nyligen beslutat om säkerhetsåtgärder för Västerbronedfarten. Bland annat ska gång- och cykelbanorna breddas och gångbanan separeras mellan gående och cyklister.
Korsningen Sankt Eriksgatan-Fleminggatan har länge varit en av stadens mest olycksdrabbade – men ny statistik visar att olyckorna har minskat efter att den byggdes om och vänstersväng förbjöds.
Korsningen Sankt Eriksgatan-Fleminggatan har länge varit en av stadens mest olycksdrabbade – men ny statistik visar att olyckorna har minskat efter att den byggdes om och vänstersväng förbjöds.
Solveig Svalänge tycker att korsningen Sankt Eriksgatan-Fleminggatan är riktigt strulig och hon önskar fler poliskontroller.
Solveig Svalänge tycker att korsningen Sankt Eriksgatan-Fleminggatan är riktigt strulig och hon önskar fler poliskontroller.
De långa övergångsställena vid Fridhemsplan är stressiga och obehagliga för många. Här har också flera fotgängare skadat sig, och blivit påkörda. Staden har länge planerat en omgörning av Drottningholmsvägen där man bland annat breddar trottoaren och gör övergångställena kortare.
De långa övergångsställena vid Fridhemsplan är stressiga och obehagliga för många. Här har också flera fotgängare skadat sig, och blivit påkörda. Staden har länge planerat en omgörning av Drottningholmsvägen där man bland annat breddar trottoaren och gör övergångställena kortare.
Olyckorna har minskat vid Kungsholmens värsta korsning Sankt Eriksgatan-Fleminggatan. Och den 1 april sänks hastigheterna på flera platser i stadsdelen.

Men fortfarande känner sig många otrygga i trafiken. Mitt i har kartlagt vilka platser som är farligast i trafiken.

Bläddra längst ner för att se vår interaktiva karta över olyckorna.

Bilarna och bussarna susar förbi korsningen Sankt Eriksgatan-Fleminggatan. Trots att förbudet mot vänstersvängar infördes i somras ser Mitt i:s reporter flera bilar som obrytt svänger över vägen.

Den som vill passera till fots eller på cykel får ha rejäl koll och ta det försiktigt.

– Den är otroligt strulig. Jag tycker det är knäppt att folk inte ser pilen, säger Solveig Svalänge som bor på Kungsholmsgatan och ofta passerar korsningen.

Hon anser att polisen borde göra fler kontroller av den nya regeln.

– Jag har bara sett dem en gång, ett gäng motorcykelpoliser, berättar hon.

Mitt i har granskat olycksstatistiken på Kungsholmen sedan två år tillbaka. Korsningen på Sankt Eriksgatan är den klart värst drabbade med minst 14 olyckor de senaste två åren. Samtidigt har det bara registrerats två olyckor sedan förbudet mot vänstersväng, infördes i juni förra året och korsningen byggdes om.

– Problemet har inte upphört, men det har blivit bättre. Jag tror att det tar ett tag innan alla lärt sig att man inte får svänga vänster. Men vi ser att färre och färre gör fel. Jag vet att polisen också varit där och gjort kontroller, säger Erik Johansson som är presstalesman på trafikkontoret.

Väntar fler åtgärder här?

– Korsningen är säkrare i dag. Vi planerar inte fler åtgärder, säger han.

Men det finns fler osäkra platser på Kungsholmen visar Mitt i:s kartläggning av samtliga 586 olyckor i stadsdelen. Många olyckor sker också i korsningarna vid Fridhemsplan när fotgängare ska ta sig över de långa övergångställena på Drottningholmsvägen. Även Västerbroplan och Lindhagensplan är olycksdrabbade.

När staden ser att många olyckor sker på en plats vidtas åtgärder, enligt Erik Johansson på trafikkontoret.

– Är en gata extra olycksdrabbad tittar vi på det, säger han.

Detsamma gäller om staden får in många klagomål eller om man märker att hastigheterna inte följs. Åtgärder kan vara allt från att sätta upp gupp till att smalna av en gata.

För att minska olyckorna ska trafikkontoret de närmsta åren göra en översyn av hastigheterna i hela Stockholms kommun.

– Tanken är att det på sikt ska vara 30, 40, och 60 istället för 50 och 70 och 30 utanför skolor som det är i dag, säger Erik Johansson.

Kungsholmen är den stadsdel i innerstan som är först ut att testa de nya hastigheterna, där nya skyltar sätts upp i april.

Störst skillnad blir det på Hantverkargatan och Kungsholmsgatan där gränsen sänks från 50 till 30 kilometer i timmen.

– Att få ner hastigheten är en säkerhetsfråga. Men också för att förbättra luftkvaliteten och få mindre buller, sa trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till Mitt i, i september.

En rad andra gator, som Fleminggatan, Gamla Essinge Broväg, Sankt Eriksgatan och Norr Mälarstrand får också sänkta hastigheter – från 50 till 40.

Kartan visar alla olyckor i innerstan under 2014, 2015 och 2016

Källa: Transportstyrelsen

Fakta

Läsarna listar sina värsta trafikplatser

Mitt i Kungsholmen efterlyste struliga platser i trafiken i tidningen och på Facebook. Här är några av svaren:

”Övergångsstället på Gjörwellsgatan vid Wi-valliusgatan är mycket osäkert för gående. Det är en rörig plats där det är busshållplatser på båda sidor, uppfart från garage, utfart från garage, gångväg från Fredhäll, nedfart till Wivalliusgatan, cykelvägar på båda sidorna vid trottoar. Som gående blir det mycket att observera. ”

”Korsningen Sankt Eriksgatan/Fleminggatan, den var farlig innan förbudet mot vänstersväng kom, nu är den ännu farligare efter förbudet …”

”Cykelfältet mitt i körfälten på Sankt Eriksgatan i korsningen till Fleminggatan.”

”Dött lopp mellan Långholmsgatan (inte minst kampen med bussarna och den med bilarna som ska svänga ner på Södermälarstrand efter busshållplatsen) och korsningen Sankt Eriksgatan-Fleminggatan (korsningen har blivit bättre, men inte bra).”

”Hornstull och Fridhemsplan. Vill även lägga till Mariebergsgatan ner mot Drottningholmsvägen och Lilla Västerbron. Cykelbanan tar slut och det blir väldigt trångt och ingen plats för cyklister.”

”Tranebergsbron upp till Fridhemsplan mot Sankt Eriksplan. Den vägen har jag valt bort på grund av osäkerhet och tar alltid en annan väg i stället.”