Här är Södermalmsborna mest otrygga i trafiken

Stans värsta korsning tycker Elisabeth Green om övergångsstället på Långholmsgatan. ”Svårt att hinna över, trafiken är tät och oberäknelig”, tycker dottern Hanna Green. Hon tycker inte man kan räkna med att bilister stannar.
Stans värsta korsning tycker Elisabeth Green om övergångsstället på Långholmsgatan. ”Svårt att hinna över, trafiken är tät och oberäknelig”, tycker dottern Hanna Green. Hon tycker inte man kan räkna med att bilister stannar.
Övergångsstället på Ringvägen vid Grindsgatan:  Detta är en trafikfarlig plats på Södermalm, tycker en läsare som skriver att så gott som varje gång det blir grön gubbe kör minst en bil mot rött. Läsaren upplever också att man knappt hinner över innan det slår om igen till rött. Hon vittnar om att många gamla i området får stanna på mitten för att de inte hinner över. Mitt i träffar Sven, som i dag inte har problem att komma över. Han irriterar sig mer på cyklister på trottoarerna.
Övergångsstället på Ringvägen vid Grindsgatan: Detta är en trafikfarlig plats på Södermalm, tycker en läsare som skriver att så gott som varje gång det blir grön gubbe kör minst en bil mot rött. Läsaren upplever också att man knappt hinner över innan det slår om igen till rött. Hon vittnar om att många gamla i området får stanna på mitten för att de inte hinner över. Mitt i träffar Sven, som i dag inte har problem att komma över. Han irriterar sig mer på cyklister på trottoarerna.
Götgatspuckeln:  Här tycker många av er läsare att det är rörigt. Cyklister ska samsas med fotgängare och varutransporter. Cyklister som kommer söderifrån har under några hundra meter inga separerade cykelfält. ”Vilda västern” kommenterar Jessica Partridge som sicksackar sig fram på sin kickbike. Staden har gjort flera utredningar om har man ska förbättra trafiksituationen på Götgatsbacken men ännu är inga beslut fattade.
Götgatspuckeln: Här tycker många av er läsare att det är rörigt. Cyklister ska samsas med fotgängare och varutransporter. Cyklister som kommer söderifrån har under några hundra meter inga separerade cykelfält. ”Vilda västern” kommenterar Jessica Partridge som sicksackar sig fram på sin kickbike. Staden har gjort flera utredningar om har man ska förbättra trafiksituationen på Götgatsbacken men ännu är inga beslut fattade.
Dödsolyckor
Dödsolyckor
Olycksplatser.
Olycksplatser.
Farliga övergångsställen, lömska korsningar och olycksdrabbade vägar. Läsarna röt till – vi lyssnade. Här är era värsta trafikplatser på Södermalm.

Bläddra längst ner för att se vår interaktiva karta över olyckorna.

– Det här är Stockholms värsta korsning, säger Elisabeth Green.

Hon har med dottern Hanna och barnbarnet Ella precis gått över övergångsstället vid Hornstull närmast Liljeholmsbron. För att korsa vägen tvingas man passera sex körfält och fyra cykelfält. Under tiden som det var grönt hann de bara till hälften, och var tvungna att vänta i refugen mitt i trafiken med barnvagnen.

– Det är läskigt, för det kommer folk från alla håll. Det känns som om många bilister kör för fort, säger Hanna Green.

De är långt i från ensamma att tycka att det är obehagligt i korsningen. När Mitt i Södermalm efterlyste er läsares värsta trafikplatser tog många upp just södra Långholmsgatan. ”Övergången är livsfarlig. Om det inte går att åtgärda är det säkrast att stänga övergångsstället – så här kan det absolut inte fortsätta!” är en kommentar.

När vi granskade olycksstatistiken på Södermalm visade det sig att korsningen är en av de mest olycksdrabbade, med 14 registrerade olyckor de senaste två åren.

Staden känner till att det är problematiskt på platsen. Trafikkontoret utreder just nu att bygga nya cykelbanor längs Långholmsgatan, som även innebär översyn av korsningen och övergångsstället, enligt kontoret.

Men det finns fler osäkra platser på Södermalm visar Mitt i:s kartläggning av alla 1 101 olyckor i stadsdelen.

– Är en gata extra olycksdrabbad tittar vi på det och vidtar åtgärder, säger Erik Johansson, informatör på trafikkontoret.

Samma gäller om staden får in många klagomål eller om fartgränser inte följs. Åtgärder kan vara allt från att sätta upp gupp till att smalna av en gata.

För att minska olyckorna ska staden göra en översyn av hastigheterna. Kungsholmen är först ut i innerstan. Där sätts nya skyltar upp i april. Resten av innerstan får vänta två-tre år innan farten sänks på gatorna.

Kartan visar alla olyckor i innerstan under 2014, 2015 och 2016

Källa: Transportstyrelsen

Fakta

Läsarnas värsta trafikplatser

Hornsgatan

”Korsningen Hornsgatan och Torkel Knutssongatan. Här är jag sett en gående blivit påkörd av en bil.”

Slussen

”Vid Slussenbygget är det ofta både livsfarligt och avskräckande för cyklande.”

”Inget slår ju Slussen från Hornsgatan-Götgatan ner mot Gamla stan”.

Långholmsgatan

”Långholmsgatan när man ska söderut över Liljeholmsbron på höger sida. Det är obegripligt hur det är tänkt att man ska köra korrekt utan att bli överkörd av en buss.”

”Långholmsgatan/Hornstull är min dödssträcka”.

”Hornsgatan och Långholmsgatan/Liljeholmsbron. Rödlysena är fullkomligt obegripliga. Ibland vid busshållplatsen utanför Friskis står bussar i vägen när det blir grönt och från andra hållet finns ingen ljussignal.”

Götgatan ”Svårt att i rusningstid passera övergångsställena i korsningen Götgatan-Folkungagatan. Mängden människor på de smala övergångsställena gör att man tvingas ut i bilarnas körbanor.”

Hammarby allé

”Cykelfälten längs Hammarby och Sickla allé i Sjöstaden! Efter 17, då det är rusningstrafik, finns inga patrullerande p-vakter längre – då dubbelparkeras det hej vilt överallt.”

Skanstull

”Blev nästan överkörd av en svängande bilist vid Skanstull, jag har också sett flera andra nästan bli påkörda.”

Ringvägen

”Övergångsstället på Ringvägen vid Grindsgatan”.

Har du fler åsikter om trafiken kan du skicka in dem till trafikkontoret, via stadens app eller hemsida.