Här är skolorna där kommunen vill se flest trafikkontroller

Korsningen Dalarövägen/Eskilsvägen är den mest kritiska korsningen just nu. Hundratals yngre elever passerar nu korsningen flera gånger dagligen. Och något tillfälligt trafikljus blir det inte. Arkivfoto: Jana Christina Eriksson
Korsningen Dalarövägen/Eskilsvägen är den mest kritiska korsningen just nu. Hundratals yngre elever passerar nu korsningen flera gånger dagligen. Och något tillfälligt trafikljus blir det inte. Arkivfoto: Jana Christina Eriksson
Korsningen Dalarövägen/Eskilsvägen där det nu sker 1 500 gående passeringar dagligen. Detta sedan hundratals yngre elever, som till vardags går på Vikingaskolan, måste passera varje dag under skolrenoveringen. Eleverna har nu lektioner och lunch vid tillfälliga lokaler intill Fredrika Bremer-gymnasierna och Söderbymalmsskolan.
Korsningen Dalarövägen/Eskilsvägen där det nu sker 1 500 gående passeringar dagligen. Detta sedan hundratals yngre elever, som till vardags går på Vikingaskolan, måste passera varje dag under skolrenoveringen. Eleverna har nu lektioner och lunch vid tillfälliga lokaler intill Fredrika Bremer-gymnasierna och Söderbymalmsskolan.
Tyrestavägen utanför Svartbäcksskolan.
Tyrestavägen utanför Svartbäcksskolan.
Ribbyskolan i Västerhaninge.
Gatan utanför Ribbyskolan i Västerhaninge.
Vintervägen i Västerhaninge.
Vintervägen i Västerhaninge.
Känner du till de mest kritiska trafikplatserna inne i Haninge? Där vi helt enkelt kör mest vårdslöst, och helt missar att skolor och barn finns i närheten? Nu berättar polisen om var kommunen vill att de ska göra flest trafikkontroller.

Fler hastighetskontroller är hett eftertraktade från både föräldrarnas och Haninge kommuns sida. Frågan är extra aktuell just nu eftersom hundratals elever från Vikingaskolans med start denna vecka flera gånger dagligen behöver gå över korsningen Dalarövägen/Eskilsvägen i Handen. Och det blir inget tillfälligt trafikljus på platsen.

– Vi har fått uppgiften om att det nu sker 1 500 passeringar här varje skoldag. Och det handlar alltså om småbarn. Kommunen önskar att vi helst gör kontroller vid de här övergångarna på Dalarövägen mellan Fredrika Bremer-gymnasiets olika lokaler, säger Lars-Göran Rehn, operativ koordinator vid Haningepolisen.

Andra platser kommunen vill att polisen ska prioritera är Tyrestavägens sträckning utanför Svartbäcksskolan, samt Vintervägen och gatorna runt Ribbyskolan, båda platserna i Västerhaninge.

– Tillsammans med Dalarövägen, är det dessa platser kommunen tycker är mest kritiska om vi måste prioritera. Det är ju mycket barn på dessa platser, och jag gissar att det är 30 kilometer i timmen på samtliga platser, säger Lars-Göran Rehn.

Men i dag är den lokala trafikpolisen nedlagd och ingripandepolisen har svårt att hinna med trafikkontroller vid Haninges skolor. Vilket gör kommunens önskemål svåra att uppnå.

– Vi borde kunna genomföra två tre hastighetsövervakningar per månad nu vid dessa platser. Det kan ske när någon patrull har tid och har det lite lugnare. Men det ska sägas att det är ju väldigt lite. Och vi har haft sådan omsättning på personalen. Det som sker är till exempel att de som har kunskapen och utbildats om laserutrustningen flyttar till en annan enhet.

Han berättar också att polisen får många mejl från Haningeborna. Klart är att många är missnöjda med farten och vill se åtgärder.

– Man önskar sig farthinder och hastighetssänkningar. Men det är ju aldrig vi på polisen som kan driva de ärendena. Det är kommunens trafikavdelning, om det inte rör de stora vägarna. Vi kan möjligen få yttra oss. Vi försöker förklara detta för de som mejlar. Sedan förstår jag också kommunen att man inte anlägga farthinder överallt.

Varje år är hålls nationella trafiksäkerhetsveckor, omkring fem per år, där Haningepolisen jobbar extra mot trafikbeteendet. Inriktningarna är hastighet, bilbältesanvändning, fylleri eller mopedkörning beroende på vecka.

Just denna vecka har det varit nationell säkerhetsvecka runt hastighet vid skolor, och en möjlighet för polisen att jobba mer än normalt med trafikbeteendet hos allmänheten. Just hastigheten är alltid inriktningen vid skolstart och skolavslutning.

Men eftersom det sammanfallit med amerikanske vice-presidenten Joe Bidens statsbesök, har Stockholmspolisen fått prioritera om sina resurser. Många Haningepoliser som kunde ha jobbat mot trafiken, har fått vara i stan. Det har helt enkelt inte blivit så många trafikkontroller Haningepolisen velat.

– Helt ärligt var det bara under onsdagen vi hade resurser att göra detta, det blev i alla fall inte mer organiserade kontroller än så, säger Lars-Göran Rehn