Här är vägen där det smäller mest

På E18 Enköpingsvägen har fyra krockar inträffat i november. Bilister som håller för kort avstånd och kör in i varandra är den främsta olycksorsaken.
På E18 Enköpingsvägen har fyra krockar inträffat i november. Bilister som håller för kort avstånd och kör in i varandra är den främsta olycksorsaken.
Nya trafikplatsen i Rissne när den är klar.
Nya trafikplatsen i Rissne när den är klar.
På E18 har det smällt 53 gånger i år – bara på sträckan genom Solna och Sundbyberg.

Ofokuserade förare är en stor anledning

– Man sms:ar, twittrar, Facebookar och mejlar, säger polisen Hans Nilsson.

Omläggningarna av E18 mellan Hjulsta och Kista skapar röra i trafiken. Många som kör förbi Rissne har reagerat på att man måste korsa fyra filer på kort tid för att kunna svänga av. Ett riskmoment, enligt Hans Nilsson, chef vid trafikenheten på Västerortspolisen.

– Där har vi de tunga olyckorna. Man ser inte bilen som ligger till höger, det är då den bilen blir klämd av långtradarna.

Bara i november månad har fyra kollisioner inträffat på E18 Enköpingsvägen som går genom Sundbyberg.

På hela året har tolv bilkrockar skett på sträckan, visar nya siffror från Strada som räknar ihop trafikolyckor som rapporterats in från polis och sjukvård. Räknar man in olyckorna på E18:s Solnasträckning blir det 54 smällar sedan 1 januari.

Majoriteten av trafikolyckorna handlar enligt Hans Nilsson om upphinnandeolyckor – bilister som håller för kort avstånd och kör in i bilen framför.

– Det är det vanligaste vi ser, att det är för korta avstånd. Men också att man gör annat än kör bil. Man sms:ar, twittrar, Facebookar, mejlar – man är upptagen av annat, säger Hans Nilsson.

Han har själv sett och hört flera skräckexempel på förare som prioriterat annat än bilkörningen.

– Folk sitter med sina paddor (Ipadar, reds. anm) på ratten medan de kör. Själv har jag sett folk som rakar sig eller målar sig, berättar han.

Han tycker att bilförarna måste bli bättre på att fokusera på körningen.

– Man får tänka efter lite: ”måste jag svara på sms:et, måste jag kolla på bilden, måste jag svara på samtalet”, säger han.

Trafikanterna på E18 i Sundbyberg får vänta till sommaren 2014 på den nya trafikplatsen Rissne som blir en ny, stor cirkulationsplats med anslutning till Enköpingsvägen. Det ska göra vägen säkrare. Hela projekt E18 är färdigt 2015.

Men det är inte bara där det smäller. På Rissneleden och Ursviksvägen har fyra trafikolyckor på vardera väg rapporterats in i år. Krockar sker även på de centrala gatorna i Sundbyberg. Förra veckan inträffade en kollision mellan två bilar på Landsvägen, varav en fick bärgas. Det är den sjunde inrapporterade olyckan på Landsvägen i år. På Järnvägsgatan har bilar kolliderat fyra gånger.

Hans Nilsson menar att bilförarna i dag fått betydligt sämre tålamod än tidigare.

– Vi har en svag acceptans för att någon tvekar. Luckor täpps till eller så tutar vi och stressar upp oss och tänker att jädrar nu gäller det.

Den allt mer aggressiva körningen visar sig även i brottsstatistiken. Trafikrelaterade slagsmål blir allt vanligare.

– Det är ett nytt fenomen, att man går ut och boxas. Magkänslan säger mig att det ökat. Det sker i frustration, bråk som går överstyr. Det är ganska naturligt.