Min lokala hjälte

Här blev Ingemar nästan påkörd

Ingemar Fridmar bor på Wallingatan. På gatorna norr om Norra bantorget får cyklar köra åt båda håll där det tidigare varit enkelriktat.
Ingemar Fridmar bor på Wallingatan. På gatorna norr om Norra bantorget får cyklar köra åt båda håll där det tidigare varit enkelriktat.
1. Så här såg det ut från början. Skylten betyder förbud mot infart med fordon och alla förstår att det betyder enkelriktat.
1. Så här såg det ut från början. Skylten betyder förbud mot infart med fordon och alla förstår att det betyder enkelriktat.
2. Nu finns den här skylten i stället. Det är fortfarande förbjudet att köra här med motordrivet fordon men det missar många bilister.
2. Nu finns den här skylten i stället. Det är fortfarande förbjudet att köra här med motordrivet fordon men det missar många bilister.
3. Körfältsindelning på sträcka kallas den här vita skylten som också satts upp, som tillåter enbart cyklar att köra i båda riktningar.
3. Körfältsindelning på sträcka kallas den här vita skylten som också satts upp, som tillåter enbart cyklar att köra i båda riktningar.
Enklare för cyklisterna, men otydligare för bilisterna. Sedan det blev tillåtet att cykla mot enkelriktat vid Upplandsgatan mot Norra bantorget har bilarna börjat köra likadant.

Ingemar Fridmar var nära att bli påkörd.

Ingemar Fridmar bor på Wallingatan. När han för ett par veckor sedan kom ut ur porten och skulle gå över gatan överraskad es han av en bil som kom från helt fel håll.

Gatan är enkelriktad, men sedan någon månad tillbaka får cyklister köra västerut. Och då finns det bilister som gör likadant.

– Jag höll på att bli påkörd. Eftersom gatan inte är helt enkelriktad längre har de bytt skylten om enkelriktat till en som säger biltrafik förbjuden. Nu fattar inte alla bilister. De förstår inte att de kör mot enkelriktat.

Ännu värre är det på den mer trafikerade Upplandsgatan. Längs kvarteret bakom LO-borgen får man bara köra mot Odenplan. Den som ska ner åt andra hållet kan inte köra ända fram utan måste ta en annan väg. Numera får däremot cyklar göra det.

– När cyklisterna kör ner med fullt spett mot Norra bantorget följer bilarna efter, säger Ingemar Fridmar.

Samma sak ser han på Adolf Fredriks kyrkogata, som även den nu tillåter cyklister att köra i båda riktningar.

– Problemet är att folk går ut i gatan utan att kolla åt båda hållen. Nu kör det in bilar i full fart på våra gator. Varje gång jag är ute med hundarna ser jag en bil som kör fel.

Han verkar ha rätt. När vi går ut på Upplandsgatan tar det bara någon minut innan vi ser en bilist som har fulparkerat med nosen söderut bränna i väg på Norra bantorget.

Ingemar Fridmar ringde för ett par veckor sedan till Trafikverket för att upplysa om problemet.

– De hänvisade till trafikkontoret som svarade efter några dagar. Där tackade de för mina synpunkter men sa att detta inte är något de prioriterar just nu. De trodde att folk kommer att lära sig.

Lite annorlunda låter det när vi ringer Per-Åke Tjärnberg, trafikplanerare för Norrmalm. Han berättar att trafikkontoret förra året testade att låta cyklar köra åt båda håll på Repslagargatan och Sankt Paulsgatan, där det tidigare varit enkelriktat.

Det föll väl ut och nu i höst börjar kontoret göra samma sak på gatorna ovanför Norra bantorget: Barnhusgatan, Wallingatan, Adolf Fredriks kyrkogata och Holländargatan.

– Vi tillåter aldrig cykling mot enkelriktat. I praktiken kanske det uppfattas så. Men vi anpassar gator för att möjliggöra cykling i båda riktningen.

Vad är skillnaden?

– Vi tar bort enkelriktningen för all trafik. När man har en enkelriktad gata så har den vägmärket för enkelriktat, blått med vit pil som kombineras med förbud mot infart med fordon, den röda med gult streck. Den vet alla med körkort vad den betyder. För att möjliggöra cykling i båda riktningar byter vi till skylten förbud mot trafik med motordrivet fordon. Men den verkar inte folk förstå. Och kan jag tycka är lite förvånande. För att ytterligare förtydliga målar vi också en cykelsymbol i gatan i början av kvarteret.

Skulle man inte kunna göra en cykelfil också?

– Det skulle man, men det är förknippat med betydligt högre kostnader. Gatans bredd tillåter inte alltid det. Nu har vi gjort det enkelt och billigt. Till nästa år ska vi göra det här i hela innerstan och då kan vi fundera på hur vi ska göra det lättare att förstå för bilförare.