Efter att Gamla stan i somras fick sin egen stadsmiljözon, där biltrafik ersattes med gågator, uteserveringar och blomsterprydda torg, är det nu Södermalms tur.
– Vi vill göra Stockholm till en grön promenadstad. Buller och avgaser från bilar ska ersättas med sorl och skratt från lekande barn. Vi ska ge gatorna tillbaka till stockholmarna, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Blir permanenta
Sedan 2015 har Skånegatan och Swedenborgsgatan varit sommargågator. Nästa sommar omvandlas de till permanenta gågator.
Det innebär att Swedenborgsgatan mellan Sankt Paulsgatan och Fatbursgatan och Skånegatan mellan Östgötagatan och Renstiernas gata görs om till året-runt-promenadstråk.
– Skånegatan och Swedenborgsgatan är Stockholms första och kanske mest populära sommargågator. Nu tar de äntligen klivet till permanenta gågator. Det här är något som många har längtat efter, säger Lars Strömgren.
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Angie Gray
Som en del av satsningen kommer en av de nya gågatorna på Södermalm att bli central i en ny stadsmiljözon. Områdena vid Nytorget och Mariatorget är de främsta kandidaterna för denna omvandling, och gränserna för den nya zonen kommer att beslutas under 2025.
"Domineras av bilar"
I zonen kommer biltrafiken att begränsas för att ge mer utrymme åt cyklister och fotgängare. Hastighetsgränserna ska ses över, bilvägar smalnas av och fler ytor ska användas till sittplatser, grönska och uteserveringar. Samtidigt kommer nödvändiga transporter, som leveranser och hjälpmedel för rörelsehindrade, fortfarande kunna ta sig fram.
– Vi vill skapa nya smultronställen på platser som idag domineras av bilar.
Blir svårare att ha bil
Redan nu är Swedenborgsgatan och Skånegatan gågator i princip året om.
Så vad blir skillnaden?
– Nu blir det permanent och vi ska utveckla dem så de blir ännu mer inbjudande, säger Lars Strömgren.
Många som bor i Gamla stan har varit kritiska till stadsmiljözonen där, då de känner att beslutet att införa den tagits över deras huvuden och att de inte fått tycka till.
Vad ska ni göra för att det inte ska återupprepas här?
– Att hitta rätt format för att bjuda in till dialog är alltid svårt, men vi har lärt oss på resan. Alla som berörs i områdena ska få tycka till, exakt hur är inte klart men jag ser framför mig att det sker genom digitala verktyg och träffar av olika slag.
Hur ser du på kritik som framförts att vardagen blir svårare för de som dagligen måste använda bil?
– På Södermalm finns garage med vakans och vi får se över om det går att hitta alternativ parkering eller uppmuntra till bilpool.
– Men inställningen i vår majoritet är att på gatumark – som har potential att användas för vistelse, grönska och aktivitet – prioritera det framför långtidsuppställning av fordon.
Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) var tidigt kritisk till stadsmiljözonen i Gamla stan. Här är han vid invigningen av den.
Angie Gray
Kritisk till processen
Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) välkomnar initiativet, men är kritisk till hur beslutsprocessen hanterats och att valet begränsats till två specifika områden.
– Det vore bättre att ha en bredare dialog med lokala boende och företagare kring platser där stadsmiljön kan bli bättre, och utifrån det ta fram möjliga åtgärder. I Gamla stan har dialogen havererat – och reaktionerna varit starka. Detta verkar man inte ha lärt sig något av, säger han.
Staden har avsatt sex miljoner kronor av budgeten för 2025 till arbetet med stadsmiljözoner, både på Södermalm och i Gamla stan.
ENKÄT: Vad tycker du om att Swedenborgsgatan blir permanent gågata?
Tore Norén.
Pekka Pääkkö
Tore Norén, Södermalm:
– Väldigt onödigt. Staden måste få leva, och i en levande stad måste bilister få plats. Här sitter ingen på bänkarna, jag är rädd att det skapar en död gata.
Elias Björnestål.
Pekka Pääkkö
Elias Björnestål, Södermalm:
– Två tummar upp. På sommaren är det fantastiskt här när bilarna är få. Nu till hösten körs det mer, då blir stämningen mer oskön. Sedan fattar jag att det kan bli jobbigt för bilisterna. Jag är inte för en 100-procentig blockad av bilar, men en begränsning.
Robert Bohlinder.
Pekka Pääkkö
Robert Bohlinder, jobbar vid Mariatorget:
– Jag måste ta bilen till jobbet, var ska såna som jag ta vägen? Jag bor tre mil bort och kan inte åka kollektivt, då kommer jag inte hem på natten. Nu får de lägga av med det här larvet, det är High Chaparral. Redan nu måste jag åka hemifrån 30 minuter tidigare eftersom det inte går att hitta parkering. Jag kommer att behöva byta jobb och det är inte det enklaste när man är 60 år.