Min lokala hjälte

Här blir det mer trafik med trängselskatten

Johan Stenman bor vid S:t Eriksplan och är, trots att han är bilägare, positiv till trängselskatten. "Det är nödvändigt. Vi måste fördela trafiken bättre", säger han.
Johan Stenman bor vid S:t Eriksplan och är, trots att han är bilägare, positiv till trängselskatten. "Det är nödvändigt. Vi måste fördela trafiken bättre", säger han.
Vid årsskiftet införs trängselskatt på Essingeleden och samtidigt höjs avgiftsbeloppen.
Vid årsskiftet införs trängselskatt på Essingeleden och samtidigt höjs avgiftsbeloppen.
Snart blir det mer trafik längs S:t Eriksgatan, och flera andra gator i Vasastan.

Det blir ett av resultaten när trängselskatten införs på Essingeleden.

Trafikverket leder medvetet in bilar genom stan.

Den första januari 2016 införs trängselskatten också på Essingeleden. Tidigare har bara de som kört in och ut ur innerstan fått betala, men nu ska även de som kör E4:an utan att svänga in i stan få öppna plånboken.

Och även om du inte har bil själv kommer du att påverkas, kan Mitt i Vasastan avslöja.

För trots att bilarna totalt sett beräknas minska rejält på grund av skatten finns det flera gator i innerstan som i stället får ökad trafik, visar en prognos från Trafikverket.

Det handlar främst om Drottningholmsvägen och S:t Eriksgatan. Här ökar trafiken i morgonrusningen år 2020 med 16 procent ut ur stan och 8 procent åt andra hållet, enligt prognosen. Och det på en redan hårt trafikerad sträcka med många köer.

– Den trafikökningen har bedömts vara hanterbar. Är det så att det blir problem finns det lokala åtgärder man kan vidta, säger Birger Höök som är projektledare för trängselskatten på Trafikverket.

Vad kan det handla om?

– Jag kan tänka mig att det handlar om att sänka hastighetsgränserna.

Men även genomfartsgator som Odengatan, Tegnérgatan och delar av Sveavägen beräknas att få mer trafik.

Orsaken till trafikökningen ligger i hur avgiftsstationerna är placerade. Den som kör norrut och svänger av mot stan vid Fredhäll och den som kör söderut och svänger av vid Kristineberg passerar inte Essingeledens avgiftsstation som ligger efter avfarterna. De behöver därför bara betala en avgift – den för innerstaden. Det ger incitament till att köra av just mot Drottningholmsvägen i stället för att välja en annan plats att ta sig in i stan.

Orsaken är, enligt Birger Höök, är att Trafikverket medvetet försöker få folk att, liksom tidigare, ta den vägen, i stället för att köra via Södermalm.

– Man vill att bilisterna ska köra på Essingeleden så länge som möjligt. Innan man beslutade om förändringen fanns det oro för att trafiken från söderort via Södermalm och Centralbron skulle öka kraftigt. Det har man försökt undvika genom den här lösningen.

Varför behövs den nya skatten över huvud taget?

– Redan i dag är det stora köer på Essingeleden som också blockerar andra vägar. Får man bort köerna där får man bättre trafik också på vägarna omkring, säger Birger Höök.

Om den nya trängselskattens mål lyckas – att färre väljer att ta bilen – kommer fler att i stället att åka kollektivt, ungefär 1 procent fler enligt Trafikverkets prognoser. Men SL:s pressansvarige Christian Hoffmann menar att de kan hantera tillströmningen.

– Det kommer att bli lite trängre i de absoluta topparna i rusningstid, men vi kommer att klara dem som tillkommer, säger han.

Fakta

Trängselskatten höjs vid årsskiftet

Den 1 januari införs trängselskatt på Essingeleden. Den som passerar trafikplats Kristineberg eller Fredhäll utan att svänga av mot stan får betala mellan 11 och 30 kronor beroende på tid på dygnet.

Kör du av eller på Essingeleden från Drottningholmsvägen västerifrån får du också betala trängselskatt.

Kör du däremot av mot stan från Kristineberg eller Fredhäll behöver du inte betala trängselskatt för Essingeleden. Dock måste du betala för att åka in i stan.

Trängselskatten för innerstanhöjs samtidigt till mellan 11 och 35 kronor.

Maxbeloppet per dag för trängselskatten höjs också, från 60 till 105 kronor per dag.