Här blir elevernas betyg bara bättre

”Jag tycker att det är självklart att skolor ska ha bra resultat. Vi tycker att höga betyg är jättenormalt”, säger Jennifer Youssef på Kvarnhagsskolan i Alby. Här med Zaed Mamoud och SO-läraren Anna Abu-Zarur.
”Jag tycker att det är självklart att skolor ska ha bra resultat. Vi tycker att höga betyg är jättenormalt”, säger Jennifer Youssef på Kvarnhagsskolan i Alby. Här med Zaed Mamoud och SO-läraren Anna Abu-Zarur.
Botkyrkas skolor tappar jämfört med övriga riket – men en skola går mot strömmen.

På Kvarnhagsskolan har betygen förbättrats kraftigt de senaste tre åren.

– Man blir stolt när man når sina mål, säger Jennifer Youssef i klass 9A.

För tre år sedan nådde hälften av Kvarnhagsskolans nior målen i alla ämnen. En av fyra var inte behörig till gymnasiet och betygen låg klart under snittet i Sverige. Då bestämde sig rektorn Carlos Conde för att göra något.

I våras nådde nio av tio niondeklassare målen, nästan alla hade gymnasiebehörighet och betygssnittet nådde kommunens fjärde högsta siffra och var långt över Sverigesnittet.

Förklaringen är stenhård satsning på samma typ av undervisning som i Fittjaskolan, en skola som också förbättrat sig rejält de senaste åren.

– Eleverna ska se att de förbättrar sig. Vi bryter ner deras för­mågor i små delar för att tydligare se vad de kan utveckla, säger SO-­läraren Anna Abu-Zarur.

– Vi måste locka eleverna så att det blir roligt att lära sig oavsett vilken nivå man befinner sig på. Alla elever kan lära sig.

Jennifer Youssef tycker att det känns tryggt att veta tydligt vad man behöver jobba med.

– Om man går in djupt på en specifik förmåga är det lättare att lära sig. Det är skönt att ha krav på sig, då blir man mer motiverad.

Zaed Mamoud i 9B tycker att stämningen på skolan också är en anledning till de bra betygen.

– Jag har gått i andra skolor och det är lugnare här. Skolklasserna är inte så stora och vi hjälper varandra. Jag som gillar matte brukar hjälpa dem som har svårt.

Anna Abu-Zarur som arbetat länge på skolan ser också hur en positiv kultur vuxit fram.

– Eleverna kämpar som sjutton. Det blir tydligare och tydligare år för år att här pluggar vi.

Kvarnhagsskolan är exceptionell jämfört med övriga Botkyrka, där elevernas genomsnittliga meritvärde (de 16 bästa betygen räknas ihop, 320 är max) ökar något det senaste året, från 203 till 204.

Men rikssnittet ökar mer. Botkyrka ligger lägst i länet vad gäller andelen nior som blev behöriga till gymnasiet och som nådde alla målen. Ebba Östlin (S), utbildningsnämndens ordförande, menar att den stora andelen elever som flyttat till Sverige under skoltiden är en av anledningarna.

– Samtidigt har likvärdigheten i den svenska skolan utarmats de senaste åren. Botkyrka har fått avsevärt lägre statsbidrag. Det krävs både resurser och pedagogisk utveckling om vi vill att barnens förutsättningar i stället för föräldrarnas utbildningsbakgrund ska påverka resultaten.

En av de skolor som fått sämre resultat de senaste åren är Tunaskolan. Enligt rektor Johan Daréus går betygen upp och ner över tid, beroende på hur lätt eleverna har för sig.

– Men det går inte att lägga skulden på eleverna. Vi måste bli bättre på att möta elevernas behov. Vi vill gärna prestera mycket bättre, säger Johan Daréus.

Framgångarna på Kvarnhagsskolan och Fittjaskolan är något som skolförvaltningen tar med sig i framtida skolutveckling, säger Ann-Chatrin Norrevik, chef för utbildningsförvaltningen.

– Om man får resultat över det förväntade så måste vi ju ta tillvara de erfarenheterna.

Det är skönt att ha krav på sig, då blir man mer motiverad.Jennifer Youssef, 9A i Kvarnhagsskolan