Här blir polisen säker vid ratten

Poliskåren i Stockholm behöver bli säkrare bakom ratten. Vallentunapolisen har fortbildats men många poliser får vänta med uppdatering av körkunskaperna.

Poliserna blir fler i Sverige. Samtidigt blir den växande poliskåren sämre på att köra bil. Anledningen är att den snabba tillväxten gjort att tid och resurser till regelbunden övning saknats.

Förra veckan fortbildade sig Roslagspolisen i bilkörning för första gången på fyra år. Trots att det enligt polisens egna föreskrifter ska ske varje år.

– Vi ska bli säkrare förare av våra fordon, säger Stefan Dahlgren, närpolisbefäl i Vallentuna som deltog i fortbildningen.

Övningarna hölls på polisens nya övningsplats i Rosersberg. Bland annat fick poliserna träna på halkkörning, utnyttjande av vägbanan, kurvtagning och väjande för plötsligt uppdykande hinder.

Stefan Dahlgren tycker att poliserna i Vallentuna får nytta av övningarna.

– Självklart har vi bättre chans att öva på fordonsplacering här än i city, eftersom vägarna ära smala och kurviga, det är mycket djur ute också, säger Stefan Dahlgren.

Men blir ni bättre på att jaga bovar?

– Är vi duktiga på att köra bil blir det svårare för busarna att köra ifrån oss. Men syftet är att vi ska bli säkrare på vägarna och vara ett föredöme för andra i trafiken.

Men fortbildningen av poliser är inte den enda bekymret i polisens förarutbildning.

I dag finns ungefär 400 poliser i länet som inte fått den så kallade utryckningsförarutbildningen.

Christer Nyberg, före detta studierektor på Polishögskolan har länge varit kritisk till polisens förarutbildningar.

– Det är självklart ett problem om vi har så många poliser som saknar grundläggande kompetens. Så fort man sätter sig i en polisbil riskerar man att hamna i situationer som ställer extremt höga krav på föraren, säger han.

Regeringen har haft målet att Sverige skulle ha 20 000 poliser till år 2010. Mellan 2007 och 2008 utbildades 2 500 poliser, vilket är 60 procent mer än året innan.