Fem månaders smuts tvättas bort

Glödhett järnfilsspån, leriga banvallar och kletiga ägg. Det är sådan smuts som Roslagsbanans tåg utsätts för dagligen.
Glödhett järnfilsspån, leriga banvallar och kletiga ägg. Det är sådan smuts som Roslagsbanans tåg utsätts för dagligen.
Anders Westergård gläntar på dörren till tvätthallen.
Anders Westergård gläntar på dörren till tvätthallen.
Att tågets fönster är rena är viktigt, tycker Janne Kungs.
Att tågets fönster är rena är viktigt, tycker Janne Kungs.
Här körs tåget in i tvätthallen medan borstarna piskar och stänker vatten.
Här körs tåget in i tvätthallen medan borstarna piskar och stänker vatten.
När Roslagsbanan till Östra station var avstängd kunde tågen inte tvättas på fem månader.

Nu är det full fart i tvättstugan där tågen ska bli skinande rena.

- Vi måste tvätta mycket för hand, säger Janne Kungs i tvätthallen.

När Östra station varit stängt i fem månader har tågen inte kunnat tvättas eftersom tvättanläggningen ligger där. Men nu ska det göras upp med lorten.

För Roslagsbanans 30 tågset väntar en grundlig tvätt med oxalsyra, bilschampo, två kubik vatten, en gnutta vax och en rejäl dos kärlek från de anställda på Östra station.

– Vi jobbar jättehårt för att tågen ska gå. Det är vår grej, säger Anders Westergren, chef på driftsenheten på Östra station.

I vanliga fall, berättar han, klarar tvättanläggningen som byggdes 2008 fem tågset om dagen. Men nu, när tågen är så hårt smutsade hinner man med ett tågset per dag.

Tågtvätten på Östra station ser ut ungefär som en biltvätt, fast större och högre. Janne Kungs som jobbar på driftsenheten kör sakta in tåget i hallen.

Sedan börjar tvättproceduren. Tågets sidor spolas med en blandning av vatten och oxalsyra. Fyra deciliter av den straka syran räcker till ett helt tåg. Lösningen stryks på med borste. Mitt i:s reporter får hjälpa till att borsta ett fönster. Trots skyddsglasögon sticker det i ögonen.

– Men det är värre om man kör syran automatiskt i borstarna. Då går det inte att vara i hallen, säger Janne Kungs.

Det är strikta miljökrav i anläggningen. Alla kemikalier måste tas omhand och vattnet som används renas och återanvänds.

Efter oxalsyran är det dags för den automatiska tvätten med vatten och schampo. Borstarna piskar och stänker vatten medan tåget sakta rullar.

Sedan får man gå ut och se vilka ytor det måste putsas extra på. Janne Kungs brukar köra ut ur hallen för att dagsljuset ska avslöja allt.

– Man får gå en bit ifrån för att se om det blivit bra. Som när man satt upp en tapet, säger han.

Helt bra är det aldrig. Ett tåg är fullt av prång och detaljer. Dessutom kastas ägg på tågen då och då. De måste borstas bort för hand.

– Det är mycket man måste handtvätta, säger Janne Kungs.

Det är tufft att tvätta tåg. Men vissa plågor slipper man. Tågen som är av aluminium rostar inte. De slits inte heller av vägsalt på vintern. Vinterplågor finns dock i form av is och järnfilspån.

På vintern är bromsblocken av järn. När tåget bromsar yr järnfilspån upp, de blir hett och bränner fast, berättar Anders Westergård.

– Och isen lägger sig som klumpar på den röda plogen. En morgon stod jag och spolade på en isklump i två timmar, säger Janne Kungs.

Men riktigt än är det inte vinter. Tåget körs in i hallen igen och får en sista skönhetsbehandling i form av torkning och en lätt vaxning.

Vi hoppar av tåget och hela hallen är fylld av en ren och mjuk bivaxdoft. Det grådaskiga tåget har blivit lent, klarblått och glänsande.

Anders Westergård synar ytan, stryker över den med handen.

-Tåg måste man alltid klappa litet så de blir välvilliga!