Insatsen pågick på onsdagsförmiddagen. Polisen stod på båda sidor om Skeppsbron för att kontrollera att cyklisterna följde trafikreglerna.

Resultatet blev att runt 200 cyklister stoppades för att ha kört mot rött. På det följde böter på 1 500 kronor och en prick som stannar kvar fem år i belastningsregistret.

Utöver det rapporterades flera andra brott som avsaknad av ringklocka, personer under 15 år utan hjälm och paråkning på elsparkcykel.

– Det var stora strömmar med cyklister och hade vi varit fler poliser hade fler rapporterats. Men min syn är ändå att de flesta gör rätt för sig i trafiken, säger Fredrik Ehrström, yttre befäl vid Södermalmspolisen.

Fredrik Ehrström är yttre befäl vid Södermalmspolisen och arbetar mycket med trafik.

Fredrik Ehrström är yttre befäl vid Södermalmspolisen och arbetar mycket med trafik.

Pekka Pääkkö

Prövas i rätten

Av dem som stoppades för att ha kört mot rött var det tre som förnekade brott.

– I sådana fall säger de ofta att vi sett fel, eller så handlar det om att man tycker att polisen borde jobba med andra saker. Men man är i sin fulla rätt att neka och få saken prövad i domstol.

Sett över några år tycker Fredrik Ehrström att cyklister blivit bättre på att följa reglerna. Samtidigt är det långt fler som cyklar efter pandemin så överträdelserna är ändå många.

– Jag tycker det är skrämmande att så pass många väljer att utsätta sig själv och andra för fara genom att cykla mot rött. Men vi ser med glädje på att fler vuxna använder hjälm.

Är det någon gång okej att cykla mot rött? Om det inte finns bilar eller fotgängare i närheten?

– Nej. Även om man är säker på vad man själv gör så vet man aldrig vem man möter i trafiken.

På Södermalm utfördes samma dag även en riktad insats mot bilister, med fokus på hastighetsöverträdelser. Då blev fem förare av med körkortet och 61 rapporterades för att ha kört för fort.