Här byggs 650 nya lägenheter

2014 ska det nya bostadsområdet Gyllene ratten i västra Fruängen stå färdigt. Fler än 1 600 människor väntas då flytta till området.
2014 ska det nya bostadsområdet Gyllene ratten i västra Fruängen stå färdigt. Fler än 1 600 människor väntas då flytta till området.
Om två år väntas fler än 1 600 människor bo i det nya bostadsområdet Gyllene ratten i Fruängen.

I vinter är det tänkt att de första av dem ska flytta in.

– Det kommer att byggas för fullt här under hela 2012, säger Andris Rozenbachs på exploateringskontoret.

2014 ska det nya bostadsområdet Gyllene ratten längs Vantörsvägen i västra Fruängen stå helt och hållet färdigt.

– Det kommer att byggas för fullt här under 2012. Stockholm stad är färdiga med sitt arbete, nu är det bara byggherrarna som ska sätta i gång, säger Andris Rozenbachs, projektansvarig på exploateringskontoret.

Platsen, som namngetts efter Stockholms första motell som en gång låg här, ska komma att bebos av över 1 600 människor.

– Det ska byggas 650 lägenheter i området, och man brukar räkna med omkring 2,5 person per lägenhet, säger Andris Rozenbachs.

Det är planerat att 102 av de 650 lägenheterna kommer att bli hyreslägenheter – men det kan bli fler.

– Det kan bli så. Men det är ju upp till byggherren att bestämma vad de ska bygga. Och det är ännu inte bestämt, säger Andris Rozenbachs.

Just nu arbetar och gräver Riksbyggen och SSM för fullt i området intill matkedjan Lidls butik. I mars väntas även SKB inleda sitt arbete vid Gyllene ratten.

Längst har SSM kommit som började bygga i området Gyllene ratten redan i april förra året. I november är det tänkt att de första boende ska flytta in.

– Vi har redan sålt 70 av 71 lägenheter. Intresset är stort. Men det brukar finnas flera tomma lägenheter när det är dags för inflyttning, säger Lars Edin, platschef på SSM.

Den nya bebyggelsen som håller på att växa fram i Fruängen består i huvudsak av lamellhus i 4–5 våningar. Fruängen, liksom andra samtida 50-talsförorter, är utformade i den så kallade ”stockholmsstilen” med grönstråk och parker.

I programarbetet för Gyllene Ratten har visionen varit att behålla den karaktären.

– Vi har ett program som styr det som byggs. Det handlar om att det inte får ligga direkt vid motorvägen och att det ska vara grönt, säger Andris Rozenbachs.