Min lokala hjälte

Här byggs landets största passivhus

Sveriges största ­passivhus byggs nu på Kungsholmen. Fastigheten Gladan vid Warfvinges väg och Kellgrensgatan är unikt stort i sitt slag.

– Det kostar mer att bygga huset, men det passar vårt långsiktighetstänk med lägre driftkostnader. Och sedan är det aldrig fel att få en lägre belastning på miljön, säger Per Jutner, vd på Einar Mattsson som bygger huset.

Passivhus är lågenergihus som främst värms upp av kroppsvärme, elektriska apparater och solljus som strömmar in i bostäderna.

Med 187 lägenheter blir alltså fastigheten Sveriges största i sin klass. Från 2013 är alla hus som Einar Mattsson bygger klassificerade som passivhus.

– Nordvästra Kungsholmen har utvecklats till en ny levande stadsdel. Gladan som är ett stort passivhus med många bostäder kommer att bidra med ännu en dimension till området, säger stadsbyggnads­borgarråd Regina Kevius (M).

Enligt Boverkets regler ska energianvändningen i nybyggda hus vara nere på 90 kilowattimmar per kvadratmeter och år. Passivhuset på Kungsholmen byggs med en projekterad energiåtgång om 45 kilowattimmar per kvadratmeter.

Förutom de 187 bostäderna ska huset inhysa en förskola som kommer att ta emot 72 barn. Det ska även finnas garage i huset där de första invånarna väntas flytta in under slutet av 2014.

– Vi är jätteglada att få igång ett så stort hus med bostäder på Kungsholmen. Väldigt många är intresserade av att bo i innerstan och nordvästra Kungsholmen är ett attraktivt område med närhet till tunnelbana, säger Per Jutner.

Stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius satte sitt avtryck när Sveriges största passivhus började byggas på Kungsholmen.

Nordvästra Kungsholmen har utvecklats till en ny levande stadsdel.

Man körde på polisbil i Söderledstunneln

Kungsholmen En man körde i torsdags rakt in i en polisbil i Söderledstunneln.

Färden började i hög fart på Kungsholmen. När mannen såg polisen styrde han mot Söderledstunneln. Där krockade han med en vägg, gjorde en u-sväng och fortsatte rakt in i polisbilen. Efter det körde han vidare längs Hornsgatan och krockade med en stolpe.

Mannen är nu misstänkt för bland annat rattfylleri och vårdslöhet i trafik. En av poliserna ska ha skadat nacken.

Förbifarten blir 34 miljarder dyrare

STOCKHOLM Förbifart Stockholm kommer kosta cirka 61 miljarder kronor att bygga enligt nya siffror från Trafikverket.

Från början skulle förbifarten ha kostat 27 miljarder.

Den nya beräkningen som Miljöpartiet bett Riksdagens utrednings­tjänst att räkna på får kritik från partiet. Dels för den mer än dubbelt så dyra prislappen och dels för att inga pengar från trängselskatten går till kollektivtrafiken.