Här har dagisbarnen läsplatta

Vad sägs om att låna ut din läsplatta till en treåring?

Många skulle nog tveka – men bland kuddar och gosedjur på Kronobergsgatan leker barnen med läsplattor sedan ett halvår till­baka. Utan en spricka i bildskärmarna.

”Kan jag få låna några fingrar?”

”Ett, två, tre … och så nio. Tolv! Jaaa, bingo!”

”Jag sa ju att det blev tolv!”

Tre- till femåringarna Elin, Hugo, Ruben, Sigrid och Filip sitter uppflugna runt ett blått plastbord och spelar mattebingo, lägger pussel och räknar äpplen, päron och bananer på förskolan Sputnik vid Kronobergsparken.

Men på bordet saknas såväl bingobrickor, pusselbitar som frukt: i full koncentration lutar sig barnen över två stycken 9,7-tumsskärmar och pekar, skrattar och hejar, omedvetna om både fotografens smattrande och reportens nyfikna frågor.

– De barn som inte kan uttrycka sig så bra verbalt kan däremot förstå saker visuellt. Det är svårt att greppa matematik om man inte har koll på konceptet siffror, men att två äpplen och tre päron på en skärm blir fem fingrar är betydligt lättare att förstå, säger förskole­chefen Mia Gunsarfs.

Hon menar att även personalen har stor hjälp av tekniken: frågor som inte går att besvara direkt kan barnen själva vara delaktiga i att klicka, dra och peka fram på internet.

– Genom att lägga plattan på bordet kan flera barn vara med och hjälpa varandra. Alla deltar, säger Mia Gunsarfs och pekar mot bordet där treåringarna Ruben och Filip är i full fart med att bygga en saxofon.

– Och det har faktiskt inte blivit en enda spricka!

Sedan den första surfplattan lanserades på marknaden har diskussionerna kring produktens nytta och effekter varit många. Vissa bedömare var snabba med att klistra framtiden med stora bokstäver på den smala tekniken, medan andra dömde ut plattorna som överflödiga vuxenleksaker.

Sedan dess har den varit årets julklapp 2010 och flera skolor har fasat in surfplattor i undervisningen, senast i Sollentuna där visionen är att ersätta pappersböcker med plattor senast 2013. Det var något som fick ubildningsminister Jan Björklund att rasa i början av året. ”Även i framtiden måste man kunna både skriva och räkna. Man kan inte alltid ha tillgång till en dator var man än befinner sig”, sa han till Dagens Nyheter.

Men på förskolan Sputnik tar man uttalanden från både it-guruer och domedagsprofeter med ro.

– Plattorna ska vara ett komplement, inte en ersättning. Det hade varit ganska illa om vi slutade vara ute med barnen och satt inne hela tiden och skajpade, säger Mia Gunsarfs.

Men ärligt talat – hur mycket använder personalen egentligen läsplattorna för att kolla Facebook?

– Haha, inte alls! Jag tror faktiskt inte att det skulle gå. Barnen har blivit så bra på tekniken att de skulle upptäcka om någon ny app helt plötsligt hade installerats.

Filip Rydman och Ruben Hertzberg matar monstret. Om figuren på skärmen får en frukt med fel färg säger han ifrån tills barnen hittar rätt. Förskolechefen Mia Gunsarfs och Sigrid Haglund tittar på.

Att två äpplen och tre päron blir fem fingrar på en skärm är betydligt lättare.mia gunsarfs förskolechef

Fakta

Forskning på läsplattor och barn

Det pågår ett flertal forskningsprojekt kring barn och läsplattor i Sverige. På Malmö högskola studerar forskare en förstaklass där alla barn fått en egen läsplatta.

Ett flertal applikationer riktade till barn finns på marknaden och omfattar allt från Pippi Långstrump-spel till pedagogiska hjälpmedel i matematik, svenska och engelska.