”Vår magiska Martinskola”.

På en liten mur bland solrosor och bärbuskar i Waldorfskolans nyfixade berså, fäster klass 3 A bokstäverna som de själva skapat i mosaik.

– Jättenajs, konstaterar Love Tessmar.

– Den bästa skolan jag har varit på, säger Spirit Ayettey Fagerqvist utan att tveka.

Man kunde tro att är Hogwarts som flyttat till Hökarängen. Jämfört med hur gården såg ut för 4-5 år sedan, är det som att någon viftat med ett trollspö.

Föräldern Erik Kropf beskriver hur det var då: Nedgånget efter dräneringsarbeten, lekredskap som sett sina bästa dagar.

Bildandet av en skolgårdsgrupp blev startskottet för förändring. Föräldrar, ledning och pedagoger arbetade fram en vision och samlade in önskemål från elever.

Från asfalt till ekosystem, blev ledorden.

– Vi började för två år sedan med att riva upp asfalten. Vi ville göra en grön yta närmast skolbyggnaden som man kan gå in i och dra sig tillbaka, berättar Erik Kropf.

Love Tessmar, Tura Waldemarson, Spirit Ayettey Fagerqvist och Nils Pylad, några av de stolta konstnärerna bakom mosaiken på skolgården.

Love Tessmar, Tura Waldemarson, Spirit Ayettey Fagerqvist och Nils Pylad, några av de stolta konstnärerna bakom mosaiken på skolgården.

Mattias Kamgren

Bra för barn och bin

Tanken kom från läroplanens krav på en likvärdig skola. Gårdens lekytor skulle anpassas till alla elevers behov.

– Stora öppna asfaltytor passar för en del. Andra barn känner sig mer trygga i en stillsam miljö. Alla skolor skulle behöva en sådan här plats, säger Erik Kropf om den lummiga bersån.

Eleverna i 3 A håller med.

– Här kan man sitta och njuta av naturen, säger Marigold Ling.

– Och växterna är bra för humlor och bin, säger Anton Johansson.

Föräldrar och energisk pensionär

Erik Kropf är trädgårdsanläggare och en av de drivande krafterna bakom gårdens förvandling. Arkitekten Jessica Agoes, även hon med barn på skolan, blev en annan nyckelperson.

Liksom pensionerade läraren Andrew Hickman, med över 20 år på Martinskolan i ryggsäcken. Han har bland annat gjutit betongmuren som slingrar sig genom bersån och som eleverna nu smyckar med sin konst.

– För att jag har lust med det, svarar han kort och gott om skälen bakom sin ideella insats.

Amanda Larsson, Erik Kropf och Andrew Hickman, tre av personerna bakom skolgårdslyftet.

Amanda Larsson, Erik Kropf och Andrew Hickman, tre av personerna bakom skolgårdslyftet.

Mattias Kamgren

Magisk chef leder eleverna

Genom Kulturrådets bidrag Skapande skola har laguppställningen vässats med konstnären Amanda Larsson. Hon kallar sig ”magisk chef” och leder elevernas kreativa arbete.

– Här har det inte varit svårt att börja skapa. De är Waldorfbarn, här är skapandet en stor del av pedgogiken, säger Amanda Larsson.

Just den här dagen är det alltså en del av mosaiken som ska på plats. Samtliga årskurser på skolan har gjort egna bidrag.

Alla årskurser har skapat mosaik till muren i bersån. Här är det klass 3 A som sätter sina bitar på plats.

Alla årskurser har skapat mosaik till muren i bersån. Här är det klass 3 A som sätter sina bitar på plats.

Mattias Kamgren

Peppande budskap

På muren samsas peppande budskap, varvat med barnkonventionens artiklar på minoritetsspråk.

– Jag märker att det här har skapat samhörighet mellan eleverna, säger Amanda Larsson.

Längre bort på gården är nya gungställningar är på plats, och Erik Kropf snickrar på nya lekstugor.

I oktober ska allt vara färdigt.

”Det är vårat hus”, säger Tura Waldemarson, Joline Ask Bohman och Lilly Raymond Harris, inne i en av bersåns pilkojor.

”Det är vårat hus”, säger Tura Waldemarson, Joline Ask Bohman och Lilly Raymond Harris, inne i en av bersåns pilkojor.

Mattias Kamgren