Min lokala hjälte

Här kan nya motorvägen dras genom Södertörn

Trafikverkets skiss över tänkbara sträckningar för Tvärförbindelse Södertörn.
Trafikverkets skiss över tänkbara sträckningar för Tvärförbindelse Södertörn.
Marie Westin.
Marie Westin.
För två år sedan stoppade Trafikverket Södertörnsleden. Nu påbörjas ett nytt projekt – under namnet Tvärförbindelse Södertörn.

– Den är jätteviktig för utvecklingen i Haninge, säger Meeri Wasberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Haninge.

Både Huddinge och Haninge har länge velat ha en tvärförbindelse över Södertörn. Besvikelsen var stor hos många i Haninge när Trafikverket sköt upp motorleden för två år sedan. Men nu är myndigheten på gång igen med förbindelsen som ska gå tvärs över Södertörn, från E4 till Nynäsvägen.

– Just nu tittar vi förutsättningslöst på olika alternativ för motortrafikleden. Vi arbetar för att ha ett färdigt förslag vid årsslutet 2016, säger Marie Westin, projektledare vid Trafikverket för Tvärförbindelse Södertörn.

En ny väg genom Södertörn har stötts och blötts ända sedan 1990. Den beräknade byggstarten för tvärförbindelse Södertörn är 2020. Men Marie Westin berättar att det är en optimistisk tidsplan:

– Men vi gör vårt yttersta för att den ska följas eftersom det finns stora förväntningar från berörda kommuner.

Det var 2013 som Trafikverket meddelade att projektet med Södertörnsleden skulle avblåsas, bland annat på grund av ny lagstiftning. Naturskyddsföreningen Haninge är några som tidigare protesterat mot projektet.

– Det får inte bli för stora inskränkningar i landskapet. Det kan tyckas vara en detalj, men jag tycker att djur ska kunna röra sig och inte stängas ute av vägarna. Eftersom kommunerna växer och företagsområdet Albyberg är påbörjat här i Haninge så behövs såklart transporter och förbindelser. Men en fråga som ofta hamnar i skymundan är bullerfrågan. Bakgrundsbullret måste undvikas. Det är även en hälsofråga, ­säger Ulf Zetterstedt, ordförande i ­Naturskyddsföreningen Haninge.

Martina Mossberg (M), oppositionsråd i Haninge, är glad åt nyheten att tvärförbindelsen är närmare nu:

– Men det handlar ju om att det blir klart först 2023, 2024 eller 2025. Det är jättelång tid. Om vi jämför södra Stockholm med norra Stockholm, så har förseningen bidragit till att hindra företag att etableras på södra sidan. Bristen på tvärförbindelser försvårar för många människor, transporter och företag. Det blir svårare med tillgängligheten.

Hon tycker att Meeri Wasberg nu måste trycka på mer för att projektet ska prioriteras, våga ”sticka ut hakan”, som hon säger.

Men Meeri Wasberg (S), som tidigare interpellerat i rikdagen om förseningen, menar att hon tar alla chanser hon får att understryka vikten av projektet.

– Jag är glad att oppositionsrådet delar min uppfattning och jag ser gärna att vi tillsammans kan fortsätta att uppvakta både Trafikverket och regeringen, säger hon.

Leden är tänkt att binda ihop E4/E20 i väster med Nynäsvägen i öster. På kartan ovan framgår vilka alternativ som är aktuella, enligt Trafikverket. Tvärförbindelse Södertörn har dessutom flera skillnader mot Södertörnsleden.

– Det här är ett helt annat uppdrag än Södertörnsleden. Tvärförbindelse-uppdraget är mycket bredare och det har hänt mycket i Stockholm sedan 1990 med bostäder, utveckling och annat, säger Marie Westin.

Budgeten är fortfarande cirka fem miljarder kronor. Enligt Trafikverket är det tveksamt om det räcker till tunnlar genom naturreservaten – något som Naturskyddsföreningen ville se.

– I första hand hänger det på om regeringen ger oss en budget som är större än den Södertörnsleden hade, säger Helena Tilander, kommunikationschef för Tvärförbindelse Södertörn.

Fakta

Har diskuterats sedan 40-talet

1940: Diskussion om trafiklänk mellan kommunerna började.

1990: Förslag väcktes om en motorled genom Södertörn.

1998: Ansökan om vägen skickades in. Två månader innan miljölagen skärptes.

2013: Trafikverket blåser av projektet.

2015: En ny led planeras med nytt namn.

2015: Samråd om vägen med allmänheten på Södertörns högskola 7 december och i Haninge kommunhus den 10 december.

2020: Planerad byggstart av Tvärförbindelse Södertörn.