Här kör flest rattfulla

Micke Valier.
Micke Valier.
6 av 10 rattfyllerister har alkoholproblem. Får man ner missbruket får man ner rattfylleriet, menar Motormännens helnykterhetsförbund.

– Vi skulle önska att man erbjuds behandling direkt. Det är det enda som fungerar, säger Micke Vailer.

Skärgårdsvägen och Stavsnäsvägen är några av vägarna i Värmdö där flest åkte fast för rattfylleri i fjol. Totalt blåste 90 personer rött 2015 – men trots ett stort mörkertal görs nedskärningar inom trafikpolisen.

För Lars, 59, slutade helgkvällarna ofta med alkohol. Dagen efter satte han sig bakom ratten och i jobbet som yrkeschaufför körde han i hela Stockholmsområdet. Två gånger har han åkt fast för rattfylla.

– Jag har kört jättemycket påverkad, men förnekat det och tänkt att det inte varit så farligt. Oftast tänkte jag inte ordentligt, säger Lars som egentligen heter någonting annat.

Dagen efter kom ångesten.

– Jag satt och tänkte hur fan jag kunde göra så här. Jag tyckte och tycker att det är en katastrof att jag kört full, säger han.

De senaste tre åren har 257 personer åkt fast för drog- eller rattfylleri på Värmdös vägar, flest av dem 2015.

Trafikpolisen Helge Söderberg tror att avstånden i Värmdö och bristen på trafikpoliser i och med polisens omorganisation gör att fler kör rattfulla.

– Risken att bli upptäckt avtar ju längre bort från polisstationen du bor. Dessutom är det lite trafik ju längre ut i Värmdö man kommer och det är inte så lätt att ta taxi. Då händer ofta att man tar bilen ändå, trots att man har druckit.

Den tidigare trafikpolischefen Johan Kust bekräftar bilden.

– Värmdö har många öar och långa avstånd. Man har kanske varit på middag och tar risken att ta bilen de där tre kilometerna, en risk man aldrig hade tagit inne i stan.

Sedan trafikpolisens enhet löstes upp finns endast två trafikpoliser med specialistkompetens i Värmdö, Nacka och Tyresö. Beslutet är en del i polisens omorganisation och har kritiserats, något som Lokaltidningen Mitt i tidigare skrivit om.

Bland andra Motormännens helnykterhetsförbund, MHF, befarar att omorganisationen kommer att leda till ännu färre nykterhetskontroller på vägarna.

– Det är belagt att om risken är stor att åka fast så är det färre som dricker. Är risken minimal så chansar man. Vi har därför en stor oro för att den nya organisationen ska göra att polisen testar färre förare. Antalet rattfyllerister man tar står ju i direkt proportion till hur många tester man gör, säger Micke Vailer vid MHF.

Men att fler bilister kommer att chansa och köra påverkade i trafiken på grund av omorganisationen tror inte lokalpolisområdeschef Marie Hummer i Nacka. Snarare tvärtom, menar hon.

– Jag får intrycket när jag träffar poliser i Nacka, Värmdö och Tyresö att det har blivit fler synliga poliser. Vi har tagit bort en grupp, trafikgruppen, men själva kompetensen finns kvar.

Samtidigt ses den nya lösningen över.

– Vi kanske inte fick ut de bästa resurserna genom att sprida ut kompetensen. Vi har lyssnat på synpunkterna men inget beslut är fattat, säger Marie Hummer.

För Lars kom vändningen när polisen stoppade honom och han fick en fängelsedom.

– Först där kom jag fram till att jag behövde hjälp. Det fick jag och på den vägen är det.

Idag är Lars nykter och drogfri sedan 22 år tillbaka och föreläser mycket om rattonykterhet.

– Till dem som läser det här och som kör rattfulla vill jag bara säga gör det inte. En öl är en öl för mycket.

– Ångesten det innebär att köra på någon vill ingen ha. Jag tackar gud för att ingen skadades när jag körde påverkad. Jag är så tacksam för det, säger han.

Några av dem som dömdes förra året

Man, 46 år. Två månaders fängelse för grovt rattfylleri och försök till misshandel. Juli 2015.

Jagades först av polis i flera mil på väg 222. När mannen blev stoppad försökte han köra på polisen. Vid gripandet pratade mannen sluddrigt och var så full att han senare somnade. Uppgav i förhör att han druckit fem starköl innan avfärd.

Man, 35 år. Skyddstillsyn för grovt rattfylleri. Juli 2015.

Körde från restaurangen i Stockholm, där han druckit både shots och öl, till Gustavsberg. På vägen körde han flera gånger ut i mötande körfält. Stannades av polis i Mölnvik, men hävdade att någon annan kört bilen. Tidigare dömd för grovt rattfylleri.

Man, 39 år. 1 månads fängelse för grovt rattfylleri. Januari 2015.

Vittne ringde polis efter att sett mannen vara nära att kollidera med bilar, vägräcken och tunnelväggar i hög hastighet. Hävdade vid gripandet att en vän kört bilen.

Man, 64 år. 1 månads fängelse för grovt rattfylleri. April 2015.

Först var mannen på golftävling, sedan tog han vinlunch och drack totalt sex glas vin och några öl. Några timmar senare tog han bilen för att äta snabbmat i Mölnvik. Färden var över en mil lång och vittnen har berättat att mannen flera gånger kört mot mötande trafik.

Man, 56 år. Böter för rattfylleri. April 2015.

Satt hemma och drack starköl. Då ringde bryggfogden och sa att mannens segelbåt i Hemmesta slitit sig. Sa till polisen som stoppat honom att han körde för att frun var hemma med sjuka barn och han själv inte hade råd med taxi.

Få erbjuds behandling

Långt ifrån alla som kör rattfulla erbjuds behandling. Samtidigt har en majoritet av de som kör påverkade alkoholproblem, enligt statistik från Motormännens helnykterhetsförbund, MHF.

– De allra flesta rattfyllerister är återfallsförbrytare. De som kör mest fulla kör fulla för att de är fulla jämt. För att få bort de flesta och de farligaste rattfylleristerna skulle de in på behandling så fort det bara går, säger Micke Vailer vid MHF.

Samtidigt kan nästan vem som helst åka fast för rattfylleri, menar han.

– Vår officiella inställning är att har man druckit så ska man vänta väldigt länge. Men folk gör kalkyler och räknar efter hur lång tid det gått efter vinet de druckit. En del har till och med billiga alkomätare och tar kalkylerade risker.

Risken att bli stoppad är det som stoppar, enligt Micke Vailer.

– Det värsta är inte att man skulle kunna köra på och skada någon. Det värsta är att åka fast av polisen. Så resonerar många. Gör inte det.

Antalet rattfulla som åkt fast i Värmdö sedan 2013 är 257 personer. Men mörkertalet är betydligt större än så, menar Micke Vailer.

– Det är enormt. De flesta åker ju aldrig dit.