Min lokala hjälte

Här kryllar det av påkörda skyltar

Håkan Enocksson och Stig Andersson vrider på skylten så att den hamnar åt rätt håll. Grannstöd felanmäler flera påkörda skyltar i veckan till trafikkontoret.
Håkan Enocksson och Stig Andersson vrider på skylten så att den hamnar åt rätt håll. Grannstöd felanmäler flera påkörda skyltar i veckan till trafikkontoret.
Grannstöd patrullerar med syfte att förebygga och upptäcka brott - samt rapportera påkörda skyltar och nedskräpning.
Grannstöd patrullerar med syfte att förebygga och upptäcka brott - samt rapportera påkörda skyltar och nedskräpning.
Den här påkörda trafikskylten hittade Grannstöd i närheten av korsningen Aprikosgatan/Maltesholmsvägen i Hässelby i december.
Den här påkörda trafikskylten hittade Grannstöd i närheten av korsningen Aprikosgatan/Maltesholmsvägen i Hässelby i december.
Staden får in i snitt 200 anmälningar om påkörda skyltar, trafikdelare och räcken i stadsdelen på ett år.
Staden får in i snitt 200 anmälningar om påkörda skyltar, trafikdelare och räcken i stadsdelen på ett år.
Det kostar staden miljoner varje år att byta ut påkörda skyltar.
Det kostar staden miljoner varje år att byta ut påkörda skyltar.
Under vintern får trafikkontoret in flest felanmälningar om påkörda skyltar.
Under vintern får trafikkontoret in flest felanmälningar om påkörda skyltar.

Grannstöd i Hässelby-Vällingby har funnits i över tio år. Sponsrade av bland andra stadsdelsförvaltningen och Svenska bostäder och i samverkan med polisen kör medlemmarna runt i sin egen bil under fem timmar varje vardag. Deras uppgift är att patrullera runt i stadsdelen och förebygga brott, men även att rapportera nedskräpning och trasiga vägmärken.

Och det sistnämnda är en vanlig syn i västerort.

När Lokaltidningen följer med Grannstöd en kall vinterförmiddag har Stig Andersson och Håkan Enocksson från Grannstöd precis hämtat den röda lilla bilen i polisens garage.

– Det har varit bilinbrott i Hässelby villastad, så nu ska vi dit och visa oss, säger Håkan Enocksson från passagerarsätet.

Stig Andersson kör oss sakta fram genom Råcksta, Grimsta och vidare till Bergslagsplan.

– Här brukar det ofta vara nerkörda skyltar, säger Håkan och pekar mot rondellen.

Färden bär sedan till Hässelby gård. På Loviselundsvägen utanför Hässelbygårdsskolan stannar vi till. Här har någon kört på eller vridit på skylten till övergångsstället. Stig och Håkan kliver ur bilen och vrider tillbaka skylten innan vi kör vidare till Hässelby villastad.

Efter rundturen står det klart att Hässelby och Vällingby kryllar av påkörda skyltar – var och varannan är sned eller bucklig.

Maria Berger på stadens trafikkontor är den som tar emot felanmälningar om trafikskyltar. Hon berättar att hon får in extra många ärenden just under vintern. Förra året fick trafikkontoret totalt in 7 400 felanmälningar.

– Det är spritt över hela staden och gäller inte bara påkörda skyltar utan även skadegörelse genom klistermärken, klotter, vridningar eller felaktig skyltning, säger Maria Berger.

Varje år betalar staden 13-14 miljoner kronor för att åtgärda trasiga eller vandaliserade vägmärken. Maria Berger uppskattar att i alla fall hälften av kostnaderna gäller påkörda vägmärken.

De tre senaste åren har 585 vägmärken, trafikdelare och räcken felanmälts som trasiga efter att ha blivit påkörda i Hässelby-Vällingby. Maria Berger kan inte peka ut någon speciell plats som är särskilt drabbad i stadsdelen, men bekräftar att trafikkontoret har fått in många felanmälningar från Bergslagsplan, stadsdelens farligaste rondell.

Vad skulle du vilja säga till västerortsbilisterna?

– Jag tycker att man borde se mer när man är ute och kör. Öppna ögonen! uppmanar Maria Berger.