Elbilarna ökar på Lidingö – men det går långsamt

Miljöbilar minskar i Stockholm
Laddningsbara bilar ökar på Lidingö. Men de är i minoritet.
Drygt två procent av bilflottan på Lidingö består av laddningsbara bilar. Andelen laddningsbara bilar ökar men fortfarande kör flest på bensin.
Fakta

Lyssna på Mitt i Lidingö

Prova att lyssna på våra artiklar inlästa av reportern.
Vill du kunna stoppa ner telefonen i fickan och lyssna på flera i artiklar medan du är på språng så funkar det bäst att använda i Podbean-appen. Glöm inte att följa Lyssna på Mitt i Lidingö så får du uppdateringar när vi lägger upp nya inlästa artiklar.

När 2018 slutade fanns drygt 17000 bilar på Lidingö. Bara drygt sju procent av dem drivs med alternativa drivmedel som el, etanol och gas.

Fortfarande kör dock majoriteten av bilburna Lidingöbor på bensin, drygt 55 procent. Det kan tyckas mycket men andelen har sjunkit drastiskt sedan 2008 då nära 90 procent körde på bensin.

…ökningen av antalet laddbara bilar pekar på steg i rätt riktning

– Målsättningen i det klimatpolitiska ramverket är att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till till 2030. Ännu är det för tidigt att säga något om de långsiktiga effekterna av bonus-malus systemet som infördes förra året, men ökningen av antalet laddbara bilar pekar på steg i rätt riktning, säger Anette Myhr statistiker på myndigheten Trafikanalys som gjort kartläggningen.

Så drivs Lidingös bilflotta

Andelen bilar som bara kan köras på bensin,  55,3 procent

Andelen bilar som bara kan köras på diesel, 33,7 procent

Andelen bilar som kan köras på etanolbränslet E85,  till 4,2 procent

Andelen bilar som kan köras på fordonsgas,  0,9 procent

Andelen laddbara bilar (elbilar och laddhybrider), 2,2 procent

Andelen övriga bilar (främst elhybrider),  3,7 procent

Totalt fanns det 17 809 bilar på Lidingö, en ökning med 33 bilar (0,2 procent) sedan 2017 och en ökning med 1 051 bilar (6,3 procent) sedan 2008