Här rullar Täbys Segway-väktare

Segway-väktarna Harald Paulsson och Jens Norberg.  Foto: Susanne Donning
Segway-väktarna Harald Paulsson och Jens Norberg. Foto: Susanne Donning
Glöm snabba bilar och fotpatrullering. I Täby är det eldrivna tvåhjulingar som gäller. Nu ska buset bevakas med hjälp av Segway.

Bilar i all ära. Men visst är det härligt att vara ute i friska luften – även för en väktare. Det tycker i alla fall Harald Paulsson, vd på Larmassistans i Täby. Därför bevakar han numera bostadsområden och företag med hjälp av Segway.

– Den stora fördelen är att man får kontakt med allmänheten på ett helt annat sätt än om man sitter och trycker i en bil, säger Harald Paulsson.

Företaget har sedan ett par veckor två exemplar som nu patrullerar i Täby.

Det går inte så fort. Väktarna rullar fram i 22 kilometer i timmen, men Harald Paulsson ser ändå klara fördelar jämfört med att promenera.

– Man kan röra sig över stora områden utan att bli trött. Är det så att vi behöver springa efter någon misstänkt gärningsman så är vi fräscha och uppvilade i benen när en sådan situation uppstår.

De är inte ensamma om att använda det eldrivna transportmedlet. Både andra bevakningsföretag och polis på flera håll i landet, bland annat i Vallentuna, gör det. Det är dock inte gratis.

En Segway kostar mellan 70 000 och 100 000 kronor, vilket naturligtvis ger en klar nackdel jämfört med till exempel en cykel.

En Segway kör man genom att luta sig framåt eller bakåt, beroende på åt vilket håll man vill åka. Så kallad gyroskåp-teknik gör att den inte ska kunna välta. Fordonet klassas som cykel och ungefär 3 000 exemplar rullar på de svenska vägarna i dag.

Den som är under 15 ska ha hjälm och det måste finnas reflexer på sidorna och lysen fram och bak. Täbyväktarnas modeller saknar än så länge sirener.