JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Här sätter hojarna takten – bilisterna är gäster

Surbrunnsgatan körfält blir röda för att göra det tydligt att andra regler gäller.

Surbrunnsgatan körfält blir röda för att göra det tydligt att andra regler gäller.

Visionsbild Stockholms stad

20230809174404
20230810143508
2023-08-09
17:44
2023-08-10 14:35

Surbrunnsgatan ska färgas röd och bli stans första cykelgata. Här ska bilisterna rätta sig efter cyklisterna. Nu är arbetet i gång.

På onsdagen satte staden igång med arbetena på Surbrunnsgatan. En gata som på vissa delar bara har en 40 centimeter smal cykelbana – som dessutom går mitt i trottoaren.

– Nu ska vi göra om och göra rätt, säger Alija Vranjkovina, projektledare vid trafikkontoret.

På den här delen av Surbrunnsgatan är cykelbanan 40 centimeter på vissa delar och går mitt i trottoaren.

På den här delen av Surbrunnsgatan är cykelbanan 40 centimeter på vissa delar och går mitt i trottoaren.

Google maps

Första etappen blir mellan Norrtullsgatan och Sveavägen. Här ska stadens entreprenör fräsa asfalt och lägga om kantstenen på trottoaren där den nuvarande cykelbanan ligger.

Men det är inte så enkelt som att cykelbanor breddas på Surbrunnsgatan. Nej, gatan blir Stockholms första cykelgata.

– Det här har vi inte testat i Stockholm tidigare. Det är däremot vanligt i flera andra länder, exempelvis Nederländerna.

Röd asfalt

Kort sammanfattat är en cykelgata en gata för blandtrafik där övrig trafik rättar sig efter cykeltrafiken. För att göra det tydligt kommer asfalten att färgas röd.

– Innan vi skyltar om ska vi informera stockholmarna på olika sätt. Den röda asfalten ska göra att bilisterna blir mer uppmärksamma och tar hänsyn till cyklister.

Får väja vid Sveavägen

En cykelgata betyder bland annat att hastigheten på gatan är begränsad, att fordon som kör in på gatan har väjningsplikt och att motordrivna fordon ska anpassa sin hastighet efter cykeltrafiken.

I större korsningar, som vid Sveavägen, kan dock inte cyklarna ges företräde av säkerhetsskäl.

Parkering försvinner

Hela Surbrunnsgatan ska vara omgjord före årsskiftet. Under arbetets första etapp försvinner ett gäng p-platser på ena sidan av Surbrunnsgatan mellan Norrtullsgatan och Hagagatan.

När allt är klart försvinner 15 p-platser permanent. En del av dessa kompenseras genom att fler p-platser ska skapas mellan Frejgatan och Vanadisvägen.

– Vi har försökt att inte påverka antalet parkeringsplatser mer än nödvändigt, säger Alija Vranjkovina.

Lars Strömgren (MP) tror att Surbrunnsgatan blir tryggare för cyklister.

Lars Strömgren (MP) tror att Surbrunnsgatan blir tryggare för cyklister.

Klara B Orreteg

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) tror att förändringen ökar tryggheten och säkerheten på Surbrunnsgatan. 

– Det här är ett nytt verktyg för stråk som har många cyklister, men som är för smala för att vi ska kunna anlägga cykelbanor i klassisk utformning på båda sidor. 

23 miljoner

23 miljoner kronor kommer omdaningen att kosta. Lars Strömgren tycker att investeringen är väl motiverad då det redan fanns ett behov av att få till bättre beläggning på Surbrunnsgatan. 

Men också för att projektet innefattar att ordna genomgående gångbanor vid sex olika ställen av gatan, vilket innebär att trottoaren fortsätter över korsningen. 

– Jag är övertygad om att det bidrar till ett mer levande butiksliv när fler flanörer och cyklister får upp ögonen för Surbrunnsgatan. Jag tror det här är början på ett nytt levande stadsmiljöstråk.

Detta gäller på en cykelgata

Fordon får inte köras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.

Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.

En förare som kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.

En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.

Källa: Stockholms stad

OlleAnrell
08-550 552 11

Senaste nyheterna

Mitt i träffar sjuksköterskan Daniela Moldovan och verksamhetschefen Mitra Iranmahd på Västerorts vårdcentral efter deras höga placering på Patientenkäten.

Mitt i träffar sjuksköterskan Daniela Moldovan och verksamhetschefen Mitra Iranmahd på Västerorts vårdcentral efter deras höga placering på Patientenkäten.

Filip Magnusson

Här är vårdcentralen som rankas högst i västerort

Nyheter

Verksamhetschefen: "Vi har fått ihop ett engagerat och kompetent team"

”En jäkligt bra satsning”‚ säger kommunalrådet Filip Wiljander (M) om Nackas fem SSPF-samordnare som försöker rädda barn undan kriminalitet och droger.

”En jäkligt bra satsning”‚ säger kommunalrådet Filip Wiljander (M) om Nackas fem SSPF-samordnare som försöker rädda barn undan kriminalitet och droger.

Johan Kristensen

Här får fler flickor hjälp undan kriminalitet: ”Jäkligt bra satsning”

Nyheter

Hjälp till flickor och tioåringar har ökat ✔ "Resurskrävande – men ingenting jämfört med socialt utanförskap"

Täby FK:s damer gick upp i ettan förra året, nu startar snart säsongen.

Täby FK:s damer gick upp i ettan förra året, nu startar snart säsongen.

Maria Svensson

Snart dags för seriepremiären

Nyheter

Gröna planer och publik ✔ Derby väntar i Täby ✔ Spel i högsta serien

Fler flickor får hjälp undan kriminalitet

”En jäkligt bra satsning”‚ säger kommunalrådet Filip Wiljander (M) om Nackas fem SSPF-samordnare som försöker rädda barn undan kriminalitet och droger.

”En jäkligt bra satsning”‚ säger kommunalrådet Filip Wiljander (M) om Nackas fem SSPF-samordnare som försöker rädda barn undan kriminalitet och droger.

Johan Kristensen

20250317193348
20250317160151
2025-03-17
19:33

Nacka kommun hjälper allt fler barn i riskzon att undvika kriminalitet. På två år har hjälpen till flickor tiofaldigats. Dessutom får fler yngre barn – mellan 10 och 14 år – hjälp.

Under 2024 hjälpte Nackas fem SSPF-samordnare totalt 145 barn. Tillsammans med skola, polis och fritidsverksamheter ska samordnarna tidigt fånga upp barn som riskerar att hamna i kriminalitet och missbruk.

Nackas arbete uppmärksammades förra året både av statsministern och socialtjänstministern.

En utvärdering visar nu också att insatserna ger resultat. Antalet inskrivna barn som får hjälp har ökat från 75 till 115 på två år. Särskilt tydligt är förändringen bland flickor: från 3 stycken som har fått hjälp till 31.

Bland yngre barn, 10-14 år, har antalet som får hjälp ökat från 42 till 65 sedan 2023.

Bland barnen som har fått hjälp går fler i skolan och fler klarar sig undan kriminalitet.

Bland barnen som har fått hjälp går fler i skolan och fler klarar sig undan kriminalitet.

Johan Kristensen

”Punktmarkerar varje barn”

Under 2024 avslutades hjälpen till 54 av barnen. I 87 procent av fallen avslutade kommunen insatserna för att hade barnen uppnått målen. Barnen går mer i skolan, har förbättrat sina betyg och fått mindre problem med kriminalitet.

– Det är en jäkligt bra satsning. Den är ganska resurskrävande för vi nästan punktmarkerar varje barn. Men det kostar nästan ingenting jämfört med socialt utanförskap, säger Filip Wiljander (M), kommunalråd och ordförande socialnämnden.

Nacka kommun anställde sin första SSPF-samordnare 2019. Året efter anställde kommunen ytterligare en, de båda hade då 15 inskrivna högstadieungdomar att hjälpa. 

Polisen pekade 2021 ut Fisksätra som ett utsatt område och från 2022 till juli 2023 fick kommunen statligt bidrag motsvarande 4,7 tjänster för att hjälpa barnen i Fisksätra undan kriminalitet.

Fler flickor och tioåringar får hjälp av kommunens SSPF-samordnare.

Fler flickor och tioåringar får hjälp av kommunens SSPF-samordnare.

Johan Kristensen

Satsar 5 miljoner per år

Därefter har kommunen skjutit till pengar för projektet och samordnarna har hjälpt barn i hela kommunen. Sedan årsskiftet satsar Alliansen 5 miljoner kronor per år och samordnarna är en ordinarie del av kommunens brottsförebyggande arbete.

Allt fler barn och vuxna känner nu till SSPF-samordnarna eftersom de har varit närvarande i området. Det har också gjort det enklare att få fler att tacka ja till hjälp, enligt utvärderingen.

Vill ni ha ännu fler SSPF-samordnare?

– Jag tycker att det är ganska lagom nu. Pengarna ska ju också räcka till annat som våra skolsociala team, säger Filip Wiljander.

”Jättebra”, tycker oppositionsrådet Johanna Kvist (S) att SSPF-samordnarna nu är en ordinarie del i kommunens brottsförebyggande arbete.

”Jättebra”, tycker oppositionsrådet Johanna Kvist (S) att SSPF-samordnarna nu är en ordinarie del i kommunens brottsförebyggande arbete.

Johan Kristensen

Oppositionsrådet Johanna Kvist (S) är också positiv. Hon framhåller att partiet redan i mars förra året föreslog att SSPF-samordnarna skulle bli en ordinarie del av kommunens arbete mot kriminalitet.

– Jättebra! Vi ville stärka arbetet och ge samordnarna bättre förutsättningar. Vi är glada över att vår motion ledde fram till det.

Fler barn får hjälp

Fler får hjälp. Från 2022 har antalet barn som får hjälp av SSPF eller Social insatsgrupp, SIG, ökat från 75 till 115.

Fler unga barn får hjälp. Antalet barn i åldern 10-14 år som får hjälp har ökat från 42 barn 2023 till 65 barn 2024.

Fler flickor får hjälp. Antalet flickor som får hjälp har ökat från 3 flickor 2022 till 25 flickor 2023 och 31 flickor 2024.

Källa: Nacka kommun.

Fler vänner och mindre kriminalitet

Nacka kommun har jämfört hur stora problem barnen bedöms ha inom olika områden före SSPF (98 svar) och efter (54 svar):

Negativa relationer före SSPF: 73 procent.

Negativa relationer efter SSPF: 6 procent.

Skola/arbete före SSPF: 70 procent.

Skola/arbete efter SSPF: 19 procent.

Fritid/vänner före SSPF: 62 procent.

Fritid/vänner efter SSPF: 9 procent.

Negativa attityder och tankesätt före SSPF: 44 procent.

Negativa attityder och tankesätt efter SSPF: 8 procent.

Kriminalitet före SSPF: 24 procent.

Kriminalitet efter SSPF: 6 procent.

Källa: Nacka kommun.

Skolresultat före och efter SSPF

Godkänt i kärnämnen före SSPF: 38 procent.

Godkänt i kärnämnen efter SSPF: 59 procent.

Underkänt i alla kärnämnen före SSPF: 5 procent.

Underkänt i alla kärnämnen efter SSPF: 2 procent.

Mindre än 25 procents närvaro i skolan före SSPF: 12 procent.

Mindre än 25 procents närvaro i skolan efter SSPF: 4 procent.

Över 75 procents närvaror i skolan före SSPF: 32 procent.

Över 75 procents närvaror i skolan efter SSPF: 57 procent.

Källa: Nacka kommun.

JohanKristensen
08-550 551 17