Här ska det göras plats för Förbifart Stockholm

Av den forna macken finns snart inte mycket kvar.
Av den forna macken finns snart inte mycket kvar.
Här rivs Statoil för en ny vägsträcka vid nedfarten till Förbifart Stockholm. Nu har både juridiska och fysiska hinder tagits bort för tidernas största vägbygge.

I förra veckan togs de sista juridiska hindren bort från genomförandet av Förbifart Stockholm.

Detta efter att mark- och miljödomstolen beslöt att inte bevilja prövningstillstånd för dem som vill överklaga planerna.

– Nu vet vi att vi kan köra vidare, säger Catharina Lundin, kommunikatör vid Trafikverket.

Luttrade Skärholmsbor har dock redan kunnat märka att arbetet är igång. Inte minst i somras då tunnelbanan mellan Skärholmen och Sätra ersattes med bussar för att förstärkningar i bergtunnlarna behövde göras inför arbetet med förbifartens tunnlar.

När nu Statoilmacken på Skärholmssidan rivs blir omvandlingen alltmer märkbar.

– Vi kommer att bredda vägområdet och då behöver vi den marken som macken står på, säger Catharina Lundin.

Upp- och nedfarten till Förbifart Stockholm ska ligga precis där E4/E20 går idag i höjd med Ikea.

Här ska vägarna dela sig. E4 går ned i underjorden medan E20 fortsätter att vara leden in och ut från stan.

För att det ska vara möjligt går E20 på båda sidor om förbifartens öppningar.

Åtgärderna kommer att innebära omledningar av trafiken, det är dock oklart när det sker.

– Vår entreprenör Skanska arbetar nu med en tidsplan och det är lite svårt för oss att veta när de kommer igång.

– Men någon gång under våren nästa år kommer de att vara fysiskt på plats i området för att påbörja arbetet, säger Catharina Lundin.

En ny mack håller på att byggas och är nästan klar på ny mark som företaget har fått på Stockholmsvägen åt Vårbyhållet till.

De räknar med att inviga sin nya anläggning under oktober. Den ska senare också ansluta till den kommande nya dragningen av E20 in mot stan.

I projektet ingår också en ny cirkulationsplats istället för den vägbro som nu går över E4 vid den södra infarten till Kungens kurva.

– Den ska göra förbättra trafikflödena till och från området, säger Catharina Lundin.

Fakta

En 21 kilometer lång ny väg

Genom en västlig dragning ska den knyta ihop södra och norra länsdelarna.

En 21 kilometer lång ny väg byggs varav 18 kilometer i tunnel.

Byggtiden är beräknat till tio år och kostnaden 28 miljarder.

Källa: Trafikverket