Här ska trafiken ledas ner i tunnel

Motorvägsviadukten vid Huvudsta, som byggdes redan på 1960-talet, kan nu få en funktion. Här skulle en av de två tunnelmynningarna för 
Huvudstaleden ligga.
Motorvägsviadukten vid Huvudsta, som byggdes redan på 1960-talet, kan nu få en funktion. Här skulle en av de två tunnelmynningarna för 
Huvudstaleden ligga.
Det blir fullt fokus på att lösa trafikkaoset i Solna framöver. Pehr Granfalk (M) lanserar nu idén om ett ”bilfritt Huvudsta”. Trafiken ska ledas i en tunnel.

– Det kan minska trafiken med 60 000 bilar.

Trafikkaoset i Huvudsta har inte undgått någon Solnabo. På Lokaltidningen Mitt i:s insändarsida har åsikterna osat lika mycket som bilarna på Huvudstas gator.

När Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande, nu lägger fram inriktningen för framtiden ligger fokus på att bygga Huvudstaleden i tunnel.

– Det kan minska trafiken med 60 000 bilar. Då kan vi snacka om ett ”bilfritt Huvudsta”.

Att dra Huvudstaleden i tunnel är ingen ny fråga, den har diskuterats i decennier. Men när Trafikverket nu vill bygga Mälarbanan genom Solna och dubbla antalet spår ser Granfalk en gyllene chans att få igenom sina krav.

– Vi släpper inte igenom de två spåren om inte Solnaborna får något tillbaka. Jag ska vara stenhård i förhandlingarna, säger han.

Pehr Granfalk menar att Solna länge varit en ”dragare” i regionen, med högt bostadsbyggande och stor andel arbetsplatser. Att staten är med och finansierar tunnelbygget är självklart, menar han.

Tunneln skulle löpa från viadukten vid Jet-macken fram till Huvudstaleden.

I förhandlingarna med Trafikverket ingår också planer på att dra en ny tunnelbanelinje från Odenplan via Hagastaden/Nya Karolinska till Arenastaden. Även på den punkten tänker han vara hård.

– Vilken annan sträcka skulle kunna försörja så många nya bostäder och arbetsplatser med bra kommunikationer?

Förhandlingarna pågår under året och Pehr Granfalk hoppas att en inriktning ska finnas inom ett år. Först 2030 skulle trafiktunneln och tunnelbanan kunna stå klara.

För byggtrötta Solnabor kommer också lugnande besked – nu ska man satsa på att bygga klart allt man påbörjat längs Frösundaleden och Solnavägen. I stället för att fortsätta förtäta centrum ska man sedan rusta upp tre lite bortglömda stadsdelar.

– Bergshamra, Hagalund och Bagartorp. Fler bostäder och kommersiella lokaler skulle ge ett välbehövligt lyft.

Vilken tycker du är den viktigaste frågan i Solna just nu?

Mirja Kajhed, 70: – Jag är gammal dagmamma och vill att man ska satsa mer på skola och barnomsorg. Gör fler kontroller så man ser att de håller måttet.
Ralf Bodén, 50:

– Att man tar bort proppen i Huvudsta. Det blev än värre kaos när gatorna smalnades av. Bredda gatorna igen så att trafiken kommer förbi och fram.
Elsy Josefsson, 78: – Det behövs fler lärare och mer personal i skolan, och fler dagisplatser och skolplatser. Vi måste satsa på de som är vår framtid – barnen.
Kamilla Candelly, 24: – Att jobba mer mot arbetslösheten. Det behövs mer och bättre utbildning och jobb som folk kan söka. Jag känner flera som går utan jobb nu.