Min lokala hjälte

Här skedde flest olyckor

Vintertid har John Harelius alltid dubbdäck på cykeln.
Vintertid har John Harelius alltid dubbdäck på cykeln.
Skansbron är den länk i söderort där flest cykelolyckor ägde rum förra året.

Fyra av tio singelolyckor beror på brister i drift och underhåll.

Förra året rapporterades 1 613 olyckor i Stockholms län av polis eller sjukhus där minst en cyklist var inblandad.

I söderort var Skansbron, mellan Skansbrogatan och Hammarbybacken, mest olycksdrabbat. Här inträffade totalt 36 olyckor.

När Lokaltidningen Mitt i gör ett nedslag vid bron ligger morgondimman tät. Cykelpendlarna susar förbi i hög takt. En av dem är John Harelius från Skarpnäck.

– Det är helt livsfarligt att cykla i Stockholm. Här vid bron är det väldigt konstiga lösningar med cykel- och gångbanor och folk cyklar alldeles för fort, säger han.

Olyckor med cyklister har han sett flera av. Han har även själv råkat ut för en.

– Jag blev påkörd av en taxi och bröt ett revben. Det finns inte riktigt någon respekt mellan cyklister, gående och bilar.

Flera cyklister håller med honom. Richard Rost beskriver kröken mellan Skansbrons nordvästra hörn och banan som leder till den så kallade rampen vid Eriksdalsbadet om en av de farligaste vägar han tar till jobbet.

– Där hänger det växtlighet som totalt skymmer sikten runt hörnet, jag har aldrig sett att det ansats där, säger han.

Många cykelolyckor är singelolyckor. Av de 22 cyklister som skadades måttligt och fem som skadades allvarligt i Enskede-Årsta-Vantör under förra året var 70 procent singelolyckor.

I en mer djupgående analys av singelolyckorna under de senaste fem åren som länsstyrelsen låtit göra, visar att nästan fyra av tio singelolyckor i länet berodde på brister i drift och underhåll.

– Det är allvarligt. Det är en högt prioriterad fråga som man måste jobba med i alla kommuner. Det gäller både bättre vinterunderhåll, att ta bort sprickor och pinnar och kvistar som sticker ut. Många av olyckorna beror på att man inte sopar bort sand på vårkanten, säger Emma Ström, infrastrukturplanerare vid länsstyrelsen.

Enligt cykelbokslutet, som presenterades av länsstyrelsen i förra veckan framgår det att mindre än hälften av kommunerna uppfyller den regionala cykelplanens riktlinjer och bara en tredjedel använder i dag sopsaltning eller planerat att börja med det.

Många av olyckorna beror på att man inte sopar bort sand på vårkanten

Fakta

Här sker flest olyckor

Här skedde flest olyckor under 2014:

* Skeppsbron, Mellan Slussplan och Strömbron, 55

* Skansbron, mellan Skansbrogatan och Hammarbybacken, 36

* Västerbron, Mellan Västerbroplan och över bron, 35

* Solnavägen, mellan Norra Stationsgatan och Karolinska vägen, 32

* Munkbroleden, Mellan Slussplan och munkbrogatan, 30

* Svetsarvägen, Mellan Frösundaleden och Ekenbergsvägen, 29

* Götgatan, mellan Blekingegatan och Skansbrogatan, 24

* Stadsgårdsleden, Mellan Söderbergs trappor och östra Tegelviksslingan, 23

* Nynäsvägen, mellan Blåsutvägen/Arenaslinga och Gullmarsplan, 22

* Götgatan, mellan Hornsgatan och Hökens gata, 21