Här är Södermalms nya t-banestationer

Förslag på stationen Sofia, i korsningen Folkungagatan och Borgmästargatan. Stationens byggnad föreslås ligga under jord, och entrén är det som man ser på bilden.
Förslag på stationen Sofia, i korsningen Folkungagatan och Borgmästargatan. Stationens byggnad föreslås ligga under jord, och entrén är det som man ser på bilden.
station Hammarby kanal får en uppgång i sjöstaden. Illustration: Sweco/SLL
I Hammarby Sjöstad föreslås stationsuppgången till Hammarby kanal ligga vid Lumaparken, nära tvärbanan.
Stationen Hammarby kanals andra uppgång föreslås ligga i Vintertullens gamla lokaler, på våning ett och i källaren. Korsningen Katarina Bangata och Metargatan.
Stationen Hammarby kanals andra uppgång föreslås ligga i Vintertullens gamla lokaler, på våning ett och i källaren. Korsningen Katarina Bangata och Metargatan.
I ett gammalt äldreboende, i ett glashus vid Ersta och i kanten av Lumaparken – där hamnar Söders nya t-banestationer. Här är nya skisserna för entréerna. Nu får du chans att tycka till.

Södermalm kommer att få två nya tunnelbanestationer, ”Sofia” och ”Hammarby kanal”, när blåa linjen förlängs från Kungsträdgården mot Nacka och Söderort.

Nu presenteras skisserna på stationsuppgångarna.

Stationen Sofia får en biljetthall under jord i Stigbergsparken med två entréer upp mot markytan. Resenärerna tar sig med sex stora snabbgående hissar till och från plattformen på cirka 30 sekunder. Sofia blir Stockholms djupaste tunnelbanestation, belägen cirka 100 meter under markytan. Den södra uppgången intill Vitabergsparken, som tidigare var på förslag, kommer inte att byggas. Entrébyggnaden föreslås byggas i glas.

Frågan om säkerheten på stationen Sofia har diskuterats, eftersom det endast finns hissar och trappor, men inga rulltrappor.

 

Fakta

Här kan du gå på möte

Under samrådet kommer fyra öppet hus att hållas där allmänheten bjuds in att prata om projektet med representanter från Stockholms stad och trafikförvaltningen.

  • Tisdag 15 november, klockan 15-19: Ersta konferens, Erstagatan 1K, Stockholm
  • Måndag 21 november, klockan 15-19: Restaurang EnArena, Palmfeltsvägen 1, Johanneshov
  • Tisdag 29 november, klockan 15-19: Quality hotel Nacka, Värmdövägen 84, Nacka – här finns även representanter från Nacka kommun
  • Torsdag 1 december, klockan 15-19: Fryshuset, lokal Klubben, Mårtensdalsgatan 6, Hammarby sjöstad
Källa: Landstinget
Fakta

Ny t-banan mot nacka och Söderort

Stationer: Nya stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka Centrum. Globens och Enskede gårds stationer ersätts av en ny station i Slakthusområdet. Vid Gullmarsplan byggs en ny plattform under den befintliga.

Spårlängd: 11 km

Planerad byggstart: 2018/2019

Planerad byggtid: 7-8 år

Källa: Landstinget

Är stationen säker?

– Ja. Vi anser att den är säker. Ur resenärernas perspektiv är hissar också det snabbaste sättet. Det skulle ta fem minuter att åka rulltrappa ner till stationen, säger Martin Hellgren, projektchef för nya tunnelbanan.

Om det skulle brinna sker utrymning genom hissarna, genom en trappa eller genom en servicetunnel som löper parallellt med tunnelbanetunneln.

Stationen med namnet Hammarby kanal får en nordlig uppgång på Södermalm, vid Vintertullen, och en sydlig uppgång i Hammarby sjöstad vid Lumaparken i närheten till tvärbanan. Stationen ligger ungefär 40 meter under markytan, vilket ungefär är detsamma som för Östermalmstorgs t-banestation

– Vi vill göra så litet avtryck och ta så liten yta i anspråk som möjligt när det gäller stationsuppgångarna. Att göra stationsentréerna så små som möjligt, säger Martin Hellgren, projektchef för nya tunnelbanan.

I morgon, onsdag, börjar samrådet för den nya tunnelbanan till Nacka. I samband med samrådet bjuds det in till fyra öppna hus, där man kan få mer information, se kartor och möta och ställa frågor till de som jobbar med utbyggnaden av tunnelbanan.

Samrådet avslutas 8 december och planen ställs därefter ut för granskning. Byggstart beräknas till 2017/2018. Den nya tunnelbanan ska rulla runt år 2025.

Läs mer: ”Sjöstan får omstridd arbetstunnel”