Hässelbygrenen förlorare när t-banan byggs ut

Färre turer förbi Fridhemsplan. Det blir resultatet när
Färre turer förbi Fridhemsplan. Det blir resultatet när
Tunnelbanan ska få flera nya linjer. Men planerna blev för dyra.
Och det är gröna linjen mellan Odenplan och Hässelby strand som får betala för besparingarna i form av färre avgångar.

Stockholm växer med 35 000-40 000 fler invånare varje år, vilket ställer krav på fler bostäder och bättre resmöjligheter. Det är därför landstinget planerar en utbyggnad av tunnelbanan. Blå linjen förlängs till Barkarby, den nya gula linjen tillkommer från Arenastaden och en ny linje dras till Nacka.

Utbyggnaden ska enligt landstinget förenkla vardagen ”för alla oss som lever här nu och i framtiden”. Men alla stockholmare får det inte bättre, i alla fall inte sett till antalet avgångar. Gröna linjen mellan Odenplan och Hässelby strand får färre avgångar jämfört med i dag – och allt är de nya planerna för gula linjens fel.

Gula linjen tränger bort gröna tåg

Från början skulle gula linjen bara gå som en skyttel den fyra kilometer korta sträckan mellan Odenplan över Hagastaden till Arenastaden.

Men i somras bestämde landstinget att linjen i stället ska kopplas på direkt på gröna linjen vid Odenplan och använda sig av gröna linjens spår därifrån och söderut. Detta innebär att inte lika många gröna avgångar får plats.

– Tågen som åker från västerort kommer ju ursprungligen från andra hållet, från söderort. När gula linjen byggts ut från Odenplan måste vissa av tågen som tidigare vänt i Västerort i stället åka ut och vända vid Arenastaden, säger Mårten Frumerie, chef för förvaltningen för utbyggd tunnelbana (FUT).

Tågen ska gå med jämnare intervall

Han menar att trängseln inte kommer att bli större trots färre avgångar från gröna linjens västra gren.

– Det kan innebära att ett par, 1-3 tåg försvinner under morgonrusningen. Men genom att lägga om tågen så att de går med jämnare intervall kommer trängseln inte bli större för det säger Mårten Frumerie.

”Då kan människor som kanske bor i södra Stockholm åka raka vägen till jobbet vid Karolinska eller Arenastaden utan att behöva byta till buss som i dag.”

Det finns två anledningar till förändringen för gula linjen. Dels är behovet av fler avgångar från söderort till Solna stor, enligt Mårten Frumerie. Han uppskattar att söderortslinjerna kommer att ha kapaciteten att öka med ungefär 50 procent jämfört med i dag.

– Då kan människor som kanske bor i södra Stockholm åka raka vägen till jobbet vid Karolinska eller Arenastaden utan att behöva byta till buss som i dag, säger han.

Den andra anledningen till förändringen är besparing – ett nytt spår och plattform behöver inte byggas vid Odenplan och stationen, som just genomgått en stor ombyggnad, kommer inte behöva grävas upp.

” Mängden människor som reser från västerort klarar sig på de tåg som finns, och skulle enligt våra beräkningar klara sig på något färre tåg än i dag.”

Men exakt hur många och vilka avgångar på gröna linjen som påverkas har förvaltningen inte utrett.

Varför har FUT inte utrett exakt hur förändringen för gula linjen kommer att påverka västerort?

– Tidtabellerna tas fram år för år och det här ligger åtta år fram i tiden, det är egentligen därför, säger Mårten Frumerie.

Bör man inte utreda de exakta konsekvenserna och förutsättningarna mer noggrant innan man miljardsatsar på ett projekt?

– Vi ser ju att det här kommer att fungera och det är kopplat till kapaciteten – det går att transportera den här mängden människor om tio år.

Anledningen till utbyggnaden är delvis att stockholm kommer att växa, och där ingår ju västerort och Kungsholmen. Samtidigt vill staden och landstinget att fler ska välja kollektivtrafiken framför bilen. Varför satsar man då inte i dessa områden?

– Den stora trafikmängden på gröna linjen kommer från söderort. Vi ser att det stora behovet är att transportera människor från Söderort in mot stan. Framförallt sträckan från Gullmarsplan och inåt behöver fler tåg. Mängden människor som reser från västerort klarar sig på de tåg som finns, och skulle enligt våra beräkningar klara sig på något färre tåg än i dag, säger Mårten Frumerie.

Nu ska landstinget bearbeta synpunkterna som kommit in under samrådet för utbyggnaden av t-banan och presentera ett bearbetat förslag.

Vad tycker du om indragningarna på gröna linjen?

Kusinerna Joel Temesghen, Fredhäll och Zaide Berehe, Thorildsplan:
– Det låter inte bra. Det är ofta fullt och varje minut räknas när man ska till jobbet på morgonen. Jag vill inte ha tåg där folk står som packade sillar! säger Zaide.
– Tågen behövs, säger Joel.
Jennika Lundström, Åkermyntan:
– Det låter jättetråkigt, det är jättemycket folk som åker, särskilt i rusningstid. Det är inte bra om man drar in.
Systrarna Ellinor Svensson, Alvik, och Eva-Britt Vilje, Kallhäll:
– Det är tragiskt om de ska dra in på gröna linjen. Det är mycket folk på tågen, till exempel på fredagar, säger Ellinor Svensson.
– Jag är inte lika drabbad, men man har ju redan dragit in på bussar i västerort och det känns oklart hur Mälarbanan kommer att påverka pendeltågen. Det känns inte som att SL satsar på västra Stockholm.