Hejdlöst för barn i Högdalen

Fria teatern ger inte upp. I lördags var det urpremiär på Stora Scen i Högdalen, trots att anslaget från kulturnämnden minskat med över två tredjedelar.

Det är den kända författaren Anna Höglund som skrivit ännu en barnpjäs åt teatern.

Egentligen skulle ”Bakom dörren mittemot” ha haft premiär redan förra året. Så blev det inte. Kulturnämndens beslut att halvera bidraget till Fria teatern kom emellan. Beskedet, som kom i januari 2011, chockade Fria teatern och gav upphov till en skarp debatt om kulturklimatet i Stockholm. Kulturskribenterna rasade, opinionsgruppen Fria teaterns vänner samlade ihop 6 000 underskrifter, kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) fick 800 protestmejl och ett upprop gjordes av organisationer, kyrkan, skolor, företag och andra i Högdalens centrum.

Men ingenting hjälpte.

– Det har uppenbart gått prestige i frågan. Beslutet fattades på felaktiga grunder – som att vi skulle ha dålig förankring i Högdalen och att vi skulle ha låg produktivitet trots att vi faktiskt fått kulturförvaltningens egen bonus för just hög produktivitet. Ändå kan de inte backa, suckar konstnärliga ledaren Birgitta Sundberg.

2012 får Fria teatern ett omställningsstöd på 480 000 kronor, att jämföra med de 1 520 000 kronor man fick 2010. Resultatet blir färre föreställningar per år, och en ständig ekonomisk osäkerhet.

Men Birgitta Sundberg och hennes man Håkan Jonson är fast beslutna att driva teatern vidare. Just nu glädjer de sig åt premiären på författaren Anna Höglunds pjäs ”Bakom dörren mittemot”. Den handlar om en flicka som ska ”barnvaktas” av granntanten. En tant som visar sig vara en häxa och vars pudel är ett odjur.

– Det är en rolig, hejdlös och typisk Anna Höglundsk pjäs om ett övergivet barn som hittar sin egen styrka och avgår med segern. Vi tvekade aldrig att sätta upp den men den skulle ha haft premiär redan förra året. Allting blev uppskjutet, säger Birgitta Sundberg.

Samarbetet med Anna Höglund började 2004, sedan hon skrivit och tackat Fria teatern för föreställningen ”Full galopp” på scenen på Kungsholmen. Hon växte upp i samma hus och tyckte att det var fantastiskt att se hur det gamla katolska kyrkorummet i källaren blommat upp till en teater.

– Hon hade många minnen från huset och vi fick idén att göra något ihop. Den första pjäs hon skrev åt oss var ”Mina går sin väg” och den var starkt kopplad till byggnaden på Bergsgatan 11, säger Birgitta Sundberg.

”Bakom dörren mittemot” ska spelas både i Högdalen och på Kungsholmen.

Samtidigt planerar man att sätta upp ”Den gyllene draken” av den heta, tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig. Pjäsen, om illegala gästarbetare, beräknas ha premiär i september. Men det är mycket osäkert.

– Den skulle haft premiär redan men neddragningen har gjort att vi tappat styrfart rejält. Nu känns det som att det måste regna manna från himlen för att den ska kunna spelas i september. Det tråkiga med allt det här är att det blir mindre kultur åt människorna, säger Birgitta Sundberg.

Fakta

Pjäsen spelas på två scener

Aktuellt: Fria teatern ger Anna Höglunds barnpjäs ”Bakom dörren mittemot”.

Urpremiär: På Stora scenen i Högdalen den 25 februari.

Personerna bakom: Regissör är Thomas Müller. Skådespelare är Malin Güettler (barnet), Per Lasson (pappan, tant Inge), Anna Littorin (mamman/trollet) och Olle Sundberg (pudeln).

Flytt: Pjäsen ges i Högdalen mars ut. Sedan flyttar den till Fria teaterns scen på Kungsholmen.