Hela lägenheten blev fuktskadad

Tre rum i bostaden översvämmades när ett rör sprack. Men hyresvärden har efter flera månader inte fixat skadorna.

Katarina Andersson Höglund är en av åtta hyresgäster i Visättra som nu har vänt sig till kommunen för att få hjälp.

En morgon när Katarina Andersson Höglund vaknade och satte ner fötterna på golvet var det blött. Ett rör som går till elementet i vardagsrummet hade brustit, och hela hemmet var vattenfyllt.

– I vardagsrummet sprutade vatten upp från golvet. Det är tredje gången på tre år som det har hänt mig. Det är för jäkligt.

Katarina Andersson Höglund bor i Visättra, i ett av de hus som Lokaltidningen Mitt i har rapporterat om tidigare. Fastigheterna har bytt ägare flera gånger och underhållet är kraftigt eftersatt.

– Hyresvärden kom hit och stängde av vattnet till elementen. Så här har varit så kallt, jag har fått sova med kläderna på tills de satte på dem för en månad sedan.

Enligt Katarina Andersson Höglund mättes fukten i lägenheten, och mätarna slog i taket. Därefter hände ingenting. I november fick bostäderna åter en ny ägare, Broadgate & Stendörren.

– De verkar vara ännu sämre, för jag har knappt fått kontakt med dem. När värden beter sig så här känner man sig så utlämnad.

Först när Hyresgästföreningen i området uppmanade alla att anmäla sina skador till miljöförvaltningen hände någonting. Kommunen tog kontakt med Broadgate & Stendörren och nu ska Katarina Andersson Höglund få golvet i vardagsrummet bytt.

Miljöinspektören Bo Hansson har tagit emot åtta anmälningar, som förutom fukt handlar om mögel, låg inomhustemperatur och skadedjur som vägglöss.

– Det är ovanligt många och det beror på att det varit så misskött i det området, säger han.

När miljöförvaltningen tar emot klagomål kontaktas fastighetsförvaltaren, som ska åtgärda skadorna.

– Vi hade problem med att få kontakt med förvaltaren, det tog tid. Nu har de sagt att de ska ta tag i saken, och om Stendörren skulle vara ovillig att fixa problemen kan vi ge ett så kallat föreläggande. Men det kan överklagas och då kan det ta åratal, säger Bo Hansson.

När Lokaltidningen Mitt i söker fastighetsägaren Broadgate & Sten­dörren hänvisas vi till vd:n Knut Pousette. Och enda sättet att få kontakt är via mejl.

På frågor om Visättra och hur företaget tänker ta tag i klagomålen svarar Knut Pousette:

”Vi känner till ärendet och kommer att hantera det snarast när besiktning m m är genomfört. Vägglöss är inte en fastighetsägarfråga men vi brukar åtgärda det ändå. Vägglöss och kackerlackor kommer när hyresgästerna varit ute på semesterresor och orsakas inte av att fastigheten inte sköts.”

P-O Bogren vid Hyresgästföreningen är oroad.

– Det är en bra början att hyresgästerna ställer krav. Men om ingenting händer kommer vi att ta det vidare till hyresnämnden.

Fastighetsägaren vägar att åtgärda fuktskadorna i hallen hos Katarina Andersson Höglund, golven byts bara i vardagsrummet.

Fakta

Husen bytte ägare flera gånger

Det kommunala fastighetsbolaget Huge uppförde husen på 80-talet och sålde dem år 2001.

Allokton drev fastigheterna under många år och bytte namn till Provinsfastigheter. I april förra året tog förvaltningsbolaget Aberdeen över skötseln.

Broadgate & Stendörren är ägare sedan november.