Man dog pga att ambulanshelikoptern inte kom. På bild Karin Kjellsson.Nämdö vid bryggan Strand.
Karin Kjellsson står vid bryggan på Sand. Här vinkade hon hejdå till sin Bosse Holmberg.
Här, på fyrhjulingen, fick Karin Kjellsson hjälpa sin sambo uppför att köra till bryggan.
Här, på fyrhjulingen, fick Karin Kjellsson hjälpa sin sambo uppför att köra till bryggan.
Vännerna Annika Wallin och Petter Öhman är ett stort stöd.
Vännerna Annika Wallin och Petter Öhman är ett stort stöd.

Helikoptern kunde inte lyfta – då dog Bosse

Nyheter Den täta dimman gjorde att ambulanshelikoptern inte kunde lyfta. För Nämdöbon Bo Holmberg tog det tre timmar att komma till sjukhus. Och hjälpen kom för sent - när Bosse kom fram var han död. Efter flytten till Norrtälje har dåligt väder stoppat helikoptern hela 17 gånger.

Karin Kjellsson går upp för stentrappan in till huset på Nämdö. Utanför dörren ligger hennes sambo Bosse Holmbergs jacka och väska nerpackade i papperskassar. Vännen Petter Öhman hjälper till att bära in dem.

Nu är det drygt två veckor sedan 65-åriga Bosse Holmberg avled av hjärtbesvär på väg in till Södersjukhuset.

Bo Holmberg.

Bo Holmberg, även kallad Bosse, avled på väg in till sjukhuset. Hjälpen kom för sent.

Det var inte första gången hans dåliga hjärta drabbade honom. Senast i början på september blev Bosse Holmberg hämtad av ambulanshelikopter från Mölnvik.

– Det tog åtta minuter, sedan var den här, säger Karin Kjellsson.

Helikoptern kunde inte lyfta i dimman

16 september flyttade ambulanshelikoptern till Norrtälje. En och en halv månad senare, morgonen den 27 oktober, vaknade Karin Kjellsson av att Bosse klagade över smärtor i bröstet.

Klockan 03.52 ringde hon SOS, något som bekräftas av SOS Alarm.

– Vi larmar i första läget helikopter, sjöräddningen och vägambulans. Samtalen sker i direkt anslutning till varandra. Tyvärr får vi senare besked att helikoptern inte kan lyfta på grund av väderförhållandena, säger Helena Söderblom, presschef.

Tar fyrhjulingen med Bosse bakom ryggen

Hemma på Nämdö börjar Karin Kjellson, som inte vet att helikoptern inte kan lyfta, undra var hjälpen är. Hon ringer tre samtal till SOS Alarm. Först då får hon veta att sjöräddningen åker ut istället.

För att få Bosse Holmberg ner till bryggan måste Karin Kjellsson ta fyrhjulingen.

De ber henne att möta upp med Bosse vid Sands brygga, några hundra meter från huset. Karin Kjellsson förstår att hon måste ta fyrhjulingen, som hon inte är så van vid att köra. Efter att Bosse har lyckats sätta sig bakom ryggen på Karin sätter hon händerna på styret, andas och kör ner till bryggan.

– Jag minns att jag sa till mig själv att nu, Karin, får du ta dig i kragen och starta upp den där. Och det gjorde jag, säger hon.

Hjälpen kom – efter över en timme

Klockan 04.57, efter en timme och fem minuters väntan, kommer äntligen sjöräddningen. När de har åkt så blir Karin stående kvar.

– Jag stod där nere och vinkade i fem minuter och sa hej då.

Man dog pga att ambulanshelikoptern inte kom. På bild Karin Kjellsson.Nämdö vid bryggan Strand.

Karin Kjellsson vid Sands brygga.

Ögonen fylls med tårar.

Paret träffades för två år sedan via gemensamma bekanta och kärlek uppstod. 

– Vi träffades och trivdes med varandra och sedan dess har jag bott härute, säger Karin Kjellsson.

Stunden nere vid bryggan var sista gången hon såg sin sambo i livet. Först klockan 06.50, tre timmar efter larmsamtalet, kom ambulansen fram till SÖS.

Då var Bosse Holmberg redan död.

Enligt hans läkare, Andreas Rück, var tiden en avgörande faktor.

– Det kan mycket väl vara så att en patient hade överlevt om ambulanshelikoptern hade kunnat hämta upp.Tyvärr har man flyttat ambulanshelikoptern från Gustavsberg till Norrtäljetrakten, vilket medför längre upphämtningstider för boende i södra Stockholm, säger han.

”Helikoptern skulle ha varit kvar”

Såväl SOS Alarm och sjöräddningen menar att allt har skötts enligt rutin.

Karin Kjellson skakar på huvudet.

– Jag ser tiden som den stora boven i dramat. Och det beror ju på att ambulanshelikoptern flyttade från Mölnvik, säger hon.

Ambulanshelikoptern stod tidigare i Mölnvik. I september flyttade den till Norrtälje.

Mellan 16 september och sista oktober har dåligt väder stoppat helikoptern från att lyfta från Norrtälje hela 17 gånger, jämfört med fyra gånger under samma period förra året. Det visar siffror från Stockholms läns landsting.

Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om ambulanshelikopterns flytt, något som orsakat oro bland Värmdöborna, som velat ha hjälpen kvar.

– Värmdö kommun kunde ha öronmärkt flygplatsen och inte bygga in den bland affärer så att det blev en säkerhetsrisk. Eller så skulle de ha sett till att flytta flygplatsen helt och hållet i tid, säger Karin Kjellsson.

”Vill inte vänta på hjälp i flera dygn”

Efter flytten har kommunen inlett samtal med landstiget för att få tillbaka helikoptern till Värmdö.

Ska vi på öarna ligga härute i flera dygn och vänta på hjälp?

Petter Öhman, som suttit tyst länge, ilsknar till.

– Fan, det är självklart att vi behöver helikoptern här. Hur ska det gå annars? Ska vi på öarna ligga härute i flera dygn och vänta på hjälp? säger han.

Bosse Holmbergs vänner Annika Wallin och Petter Öhman stöttar Karin Kjellsson efter Bosses död.

Karin Kjellsson har anmält händelsen till IVO, inspektionen för vård- och omsorg.

– Jag vill inte hitta någon syndabock. Jag vill bara att vi ska få den service som vi är värda, en helikopter som kan lyfta från Värmdö. Det skulle kännas bra, även om jag aldrig får Bosse tillbaka, säger hon.

Fakta

Helikopterns flytt

  • 16 september flyttade ambulanshelikoptern från Mölnviks flygplats där den utgått från i över två decennier.
  • Landstinget beslutade, efter flygplatschefens larm om bristande säkerhet, att placera helikoptern under en treårsperiod på Melligeholms flygfält i Norrtälje.
  • Flygtiden från Norrtälje till Värmdö är avsevärt längre än från Mölnvik till övriga Värmdö, cirka 15-20 minuter.
  • 2016 hade helikoptern 2 550 uppdrag, flest i Stockholms skärgård och i Norrtälje kommun.
  • Enligt statistik har vädret i Norrtälje stoppat helikoptern från att flyga 17 gånger mellan 16 september och sista oktober, jämfört med fyra gånger samma period förra året.
Källa: SLL