Min lokala hjälte

M: ”Helldén är den enda som är förvånad”

Cecilia Brinck (M).
Cecilia Brinck (M).
Moderaternas Cecilia Brinck, oppositionsråd och vice ordförande i trafiknämnden, kommenterar den ökande trafiken i Stockholm som Mitt i rapporterade om igår.
– Miljöpartiet och Daniel Helldén har svikit stockholmarna, säger hon.

I går, måndag, skrev Mitt i om att antalet resor genom vägtullarna fortsätter öka i Stockholm trots politiska mål om att det ska minska. Den preliminära statistiken för 2017 visar en ökning på närmare 3 300 passager per dag genom Stockholms 26 betalstationer för trängselskatt.

Daniel Helldén (MP) kallar utvecklingen för ”otroligt olycklig”.

”Han är den enda som är förvånad”

Nu svarar oppositionsrådet och vice ordförande i trafiknämnden – Cecilia Brinck (M) – på artikeln.

– Den enda som är förvånad över siffrorna är Daniel Helldén, säger hon.

Först och främst vänder hon sig emot att planerna på en Östlig förbindelse lagts ned efter strandade förhandlingar i Sverigeförhandlingen. Detta efter att Daniel Helldén tydligt uttalade att Stockholms stad inte var villiga att vara med att betala – med hänsyn till klimatmålen.

– Det är ett svek mot stockholmarna och miljön i Stockholm, säger Cecilia Brinck.

Vill sluta jaga bilarna

Enligt henne fortsätter Daniel Helldén och Miljöpartiet envisas med att jaga bilarna och inte utsläppen.

– Vi blir fler och därför blir även antalet bilar större. Det är utsläppen som vi måste få ner och Östlig förbindelse hade minskat behovet av genomfartstrafik i Stockholm och de hade i sin tur minskat just utsläppen.

Hon tycker även att Daniel Helldéns tänk med att fortsätta reglera och höja  trängselskatten drabbar många – vars boläge – gör att de verkligen är i behov av bil.

– Enligt honom ska man inte ha råd att bo på landet. Alla ska bo inne i stan.

Hur ska trenden vändas då?

– Som sagt, få ner utsläppen och sluta jaga bilisterna. En del i det är att hänga med i den snabba utvecklingen av elbilar som verkar ha gått Daniel Helldén förbi.

Är de långsiktiga miljömålen realistiska?

– Det är svårt att säga, men vi delar bilden om att så fort som möjligt få en fossilfri fordonsflotta i Stockholm. Men vi måste bejaka teknikutvecklingen som går fruktansvärt fort framåt, då tror jag det är möjligt, säger Cecilia Brinck.

Kommenterar kritiken

Nu svarar Daniel Helldén på kritiken.

– Cecilia Brinck verkar inte förstå allvaret i frågan och de åtgärder som behövs. Man kan inte gå ut och vifta om att tekniken kommer lösa allt. Det är en pusselbit, men vi måste också minska fordonstrafiken. Att lägga 20 miljarder på en tunnel, och tro att det ska lösa problemet är fel.

Han ställer sig även frågande till Cecilia Brincks resonemang om elbilens utveckling.

– Om det är någon som drivit frågan om nya typer av klimatsmarta bilar så är det ju jag. Ja, tekniken går fort. Men trots det krävs åtaganden. Den här idén om at det löser sig i morgon eller någon annan dag visar på att ingen vill ta ansvar i dag.

Det här med att du vill att ingen ska ha råd att bo på landet?

– Det får stå för henne. Det är korrekt att folk i stora delar av landet behöver bilen. Men det är ju just därför vi behöver åtgärder här. Det är framför allt i Stockholm som vi har möjligheten att avstå från bilen. Jag förstår inte Cecilia Brincks logik där. Det kostar att åka bil, så är det.